Amerikanska musiksajten Pitchfork har hyllat dem och deras låtar har upprepade gånger kunnat höras i succéserien Grey's Anatomy på tv. Ändå fortsätter The Mary Onettes att vara Sveriges kanske mest underskattade och negligerade band på hemmaplan.
För det är faktiskt så att få andra behärskar och förmedlar den drömska indiepopen bättre än bandet från Jönköping. Och efter att bröderna Philip (sång, gitarr) och Henrik Ekström (bas) ägnat sig åt det synthpoppiga sidoprojektet Det Vackra Livet ett par år är Mary Onettes nu tillbaka med ny platta och ny turné.
På torsdagskvällen förärades Norrköping med ett besök, och bara det inledande titelspåret från nya albumet Hit the waves var värt entrépengen.
I samma anda som på de första två albumen är det hela perfekt doserat med magisk shoegaze, lyrisk mystik och Robert Smith-influerad sång. Och på "Lillans" intima scen faller allting vackert på plats. Det glimrar av 80-talets finaste ädelmetaller; storheter som Echo & the Bunnymen och Stone Roses. Det drivs av snygga melodier. Upptempobiten Void river ner applåder från den alldeles för fåhövdade publiken och markerar att konserten verkligen är igång. Fast någon vidare scenshow är det inte tal om, och mellansnacket är i det närmaste obefintligt. Men det gör inget. Musiken bär på egen hand akte(r)n i hamn, och peaken nås mot slutet med den ändlöst vackra Puzzles från förra skivan Islands. Då har det Jesus and Mary Chain-klingande lilla mästerverket Explosions redan svept förbi. Största hiten Lost avrundar tillsammans med A breaking heart is a brilliant start sedan kvällen.
Klubb Republik gjorde Norrköping en dundrande tjänst som lockade hit The Mary Onettes. Synd bara att inte fler tog del av den praktfulla spelningen.