Artist med fingertoppskänsla
En operablues i en akt med Louise HoffstenDe Geerhallen NorrköpingNorrköpings SymfoniorkesterHans Ek, dirigent och arrangörMija Folkesson, sång och gitarrTommy Berntsson, pianoAnders Jonsson, basMicke Nilsson, trummor
Som fisken i vattnet - Louise Hoffsten. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
Styrkan med konserten är förstås möjligheten till variation. Symfoniorkesterns oändliga klangresurser i kombination med kompgruppens direkta tilltal ger en spännvidd som befriar.
Det blir en syntes mellan de olika medverkandes kunnighet som gör det roligt att lyssna och säkert väldigt roligt att vara Louise Hoffsten.
Åtminstone uppför hon sig som fisken i vattnet - hemtamt. Några av närkamperna mellan henne och kompet kan man tänka sig utspelar sig hemma i hennes eget vardagsrum.
<b>Varierad kavalkad</b>
Även om hon sjunger på sitt eget vis - nära, naket och otvunget, så blev kvällen en varierad kavalkad av bra låtar. Ibland i tight stämsång med Mija Folkesson, ibland uppbackad av redig symfonisk rock.
Mellan varven tände det till mer än annars, som t ex i hennes forna hit "Let the Best Man win". "Never gonna be your lady" kom riktigt nära och efter en utvidgning om Jobs bok i Bibeln tände det till rejält med "To happy for the blues.
Svenska folkvisor med blues-stuk satt bra. "Om dagen vid mitt arbete" och "Så ödsligt molnen på himlen gå" fick en ny dimension i Hoffstens tappning. "Dance on your grave" fick en kusligt texttrogen inramning med förstärkande ljuseffekter som frös blodet till is.
Däremot greppar jag inte den senaste trenden med att som extranummer sjunga gospelinfluerade sånger a capella som en sorts programförklaring.
Dirigenten och arrangören Hans Ek hade lyckats tråckla ihop häftiga arrangemang och tjusig övergångar och han drev också showen framåt. Men utan Louise Hoffsten hade det förstås inte blivit någon riktig operablues.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!