Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Arabisk satir från då till nu

Med en vilja att sprida kunskap om arabiska karikatyrtecknare har Saad Hajo och Sahar Burhan tagit fram utställningen

Makarna Saad Hajo och Sahar Burhan har varit starkt bidragande till att utställningen "Paus. Arabisk politisk                   illustration   - igår och idag" blivit av. Utställningen öppnar 4 december på Arbetets museum.

Makarna Saad Hajo och Sahar Burhan har varit starkt bidragande till att utställningen "Paus. Arabisk politisk illustration - igår och idag" blivit av. Utställningen öppnar 4 december på Arbetets museum.

Foto: Titti Olovsson

Kultur och Nöje2010-12-03 03:00
Paus. Arabisk politisk illustrationskonst - igår och idag - Det är ett ämne som är i ropet, men det är få som egentligen vet något om det, säger Saad Hajo.Satirteckningar har kommit att hamna i fokus på ett internationellt plan, men även här i Norrköping. Parallellt med utställningen På gränsen som just nu pågår i regi av Museet för glömska invigs i helgen Paus på EWK-museet. De politiska illustratörerna Saad Hajo och Sahar Burhan har fingrarna med i båda gestaltningarna.- Vi upptäckte att i Sverige vet man inget om karikatyrtecknare i arabvärlden. Vi kände att vi måste berätta om det här, säger Sahar Burhan.- När man säger Arabien tänker folk på terrorister, bin Ladin, kebabrulle med tomatsås och magdans. Man tänker inte på konst, matte, musik dialog eller kärlek. Den här utställningen skapades med kärlek, menar Saad Hajo.En återblick
De två utställningarna har emellertid helt olika fokus, där På gränsen visar upp 29 olika arabiska satirförmågor intar Paus ett mer historiskt perspektiv. I den här utställningen visas en tecknad film från 1938 och teckningar daterade från 1950-talet och fram till idag. I fokus ligger tre tabun som satirtecknarna tvingas förhålla sig till: sex, politik och religion.Tack vare ett samarbete med Fayoum Art Center i Egypten har man kunnat låna in verk från 1950-talet.- Det här är en väldigt angelägen utställning. I arabländerna kan censur, tryckfrihet och yttrandefrihet vara problematiskt, säger Carina Milde, intendent för EWK-museet.Flitig egyptier
Bland teckningar från ett 20-tal olika arabiska satirtecknare, en del helt nya andra från historien, utmärker sig en stor vägg där Sahar Burhan använt sig av och återskapat motiv så väl från EWK själv som den egyptiske satirtecknaren George Bahgory.- De verkade på olika platser i världen men målade ändå samma personer i stor utsträckning, ett exempel är Yassir Arafat.Egyptiern Bahgory är idag närmare 80 år, men är fortfarande aktiv.- Han ritar hela tiden, man kan inte träffa honom utan att han har papper och penna framme, säger Sahar Burhan.Samma stil
Motiven skiljer en del sett över tid och olika tecknare har sina egna typer av uttryck, men mycket känns ändå bekant trots att det framställts på arabiska.- Svenska och arabiska karikatyrtecknare kan ha liknande stil men ämnena skiljer sig beroende på kulturen de verkar inom, säger Sahar Burhan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!