Alla ringer Alling - i två timmar
Scenen är en oansenlig källarskrubb. Men inte vilken sådan som helst – vägen till de åtråvärda borden på den fyrstjärniga innekrogen går via källarkontoret. I Becky Modes pjäs om den arbetslöse skådisen Sam, hinner Morgan Alling avverka fyrtio roller under närmare två timmar. En utmaning få skådespelare skulle ro i land.
Men Alling är utan tvivel rätt man för rollen. Han har tajming, mimik och klarar akrobatiska konster utöver det vanliga. Snabbare än Lucky Luke drar sitt vapen växlar han ansikte, kropp och röst. Den arrogante hovmästaren, den tjusiga överklasstanten och Charlotte Perellis homosexuelle hjälpreda Roger. Alla ringer de Sam, som får slita ont värre denna dag.
Även Morgan Alling har fullt upp. Han viker ut texten, bjuder in publiken, skojar med den på gränsen till det tillåtna, improviserar sanslöst och flamsar på ett avväpnande sätt. Och tappar tråden ett flertal gånger – utan att förlora ansiktet.
Fullbokat är först och främst en lättsam komedi, med ett helt galleri av stereotyper, men den har en djupare klangbotten. Den speglar även ett socialt spel med klara hierarkier.
Någon skådespelare får nöja sig med reklamfilm för kattmat – en annan får rollen i en seriös SVT-satsning. Den hårda sensmoralen blir också att man inte når sina mål genom att enbart vara snäll och skicklig.
Elverna från De Geergymnasiet, som gav sig till känna i publiken, fick sig en lektion i konsten att göra en enmansföreställning med energi och strålande publikkontakt. Redan efter några inledande skämt och uppmaning att slå av mobiltelefonerna var publiken med på noterna och applåderade hjärtligt och ofta.
”Jag gillar Norrköping – frågan är om Norrköping gillar mig” sa Morgan Alling i Folkbladets förhandsintervju. Men i går kände nog Alling att Norrköpingspubliken inte bara gillar honom. Den älskar honom. Även om ännu fler borde ha tagit chansen att se föreställningen, många stolar gapade tyvärr tomma i Flygeln.
Morgan Alling
Fullbokat
Av: Betty Mode i översättning av Sven Hugo Persson
Regi: Johan Wahlström
Scenografi: Jan Lundberg
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!