Oljemålningarna lyser i novemberdunklet. Kärrtistlar, treblad med vita kronblad, gröna blad – allt skildrat med färg och form som inte vid första anblicken låter sig tolkas direkt som de förebilder från naturen som de är.
Per Serre har döpt alla sina målningar till just "målningar" – fritt för betraktarens tolkning.
Per Serre, 70, bor på landet utanför Karlshamn i Blekinge, ett län som kallas för Sveriges trädgård. Fågel- och växtintresserade Serre har målat mycket på Öland, målningar med höga och låga horisonter, men han målar också i sina hemtrakter, och i sin egen stora trädgård. Han tar med sig staffliet ut i naturen.
– Numera tycker jag att det är roligt med närbilder. Jag har tröttnat lite på det där med horisonterna, säger Per Serre.
Per Serre hör inte till de konstnärer som lägger ut texten om sina målningar. Men han visar på en av målningarna, med små vita blommor mot de gröna.
– Det där är en växt som kallas för treblad, trillium. Det är så att allting är tre på den: det är tre kronblad, tre foderblad och tre ståndare. Allting är tre. Det tycker jag är lite roligt. Hade jag kallat den för "Treblad" hade någon sagt "Jaha, det är treblad".
Men talar man inte om vad det är, säger han, så kommer andra funderingar i gång.
– Förr hade jag titlar, men det blir en efterkonstruktion. Det tycker jag är fel.
Utställningen i Norrköping pågår från den 10 november till den 25 november.
Per Serre medverkade på Liljevalchs vårsalong 2017. Då presenterade han sitt måleri så här: "Det jag upplever och försöker bevara av landskapet är nog i första hand färgharmonierna. Formen på landskapet får en sekundär betydelse."