Utställningen visar ett 50-tal verk som nu finns i Konstmuseets egna samlingar. Det handlar om ett urval ur den betydande donation till museet (totalt över 100 verk) som gjordes för ett par år sedan av konstnärens dotter Astrid von Rosen och hennes make Jonas Anderson.
Här görs inga anspråk på att ge en helhetsbild av Christer von Rosens konstnärskap. Kronologin skippas och utställningen belyser istället tre teman – konstnärens självbild, samhällsengagemang samt gröna landskap och livsval.
Under drubriken ”Jag, Christer von Rosen” får konstnären presentera sig själv i förhållande till konsthistorien.
– Han använder sig själv som utgångspunkt för sitt konstnärskap, säger utställningskommissarie Martin Sundberg.
Den akvarellmålade teckningen ”Tre konstnärer. Jag och förfädernas andar”, från 1994, visar han den egna bakgrunden och platsen i konsthistorien. Bilden är indelad i tre fält. Ett av dess tillhör konstnären och hans bildvärld, ett annat historiemålaren Georg von Rosen med rovdjurskvinnan Sfinxen i bakgrunden och däremellan fardern – landskapsmålaren Reinhold von Rosen som återges omgiven av granskog och bibliska motiv.
– Fadern avrådde honom från att bli konstnär och man ser också en klyfta mellan dem, säger Martin Sundberg.
Ett nyckelverk är ”Memoarer” som inleder hela utställningen. I den har konstnären porträtterat sig själv omgiven av verk från sin 50-åriga karriär – från debuten på Galerie Aestetica 1958 till klassiska motiv som ”Skandinavien är beskyddat”.
– Motiv återkommer och återanvänds, konstaterar Martin Sundberg som anser att detta är ett grepp för att stärka och befästa det egna konstnärskapet.
Genom hela von Rosens konstnärskap gav han uttryck för sitt engagemang. Han tog ställning i frågor som rör politik, kultur och miljö och återgav sin bild av mänskliga tillkortakommanden och orättvisor.
Kommentarerna kan vara underfundiga som i den stillsamma akvarellen "Himmelsfärden", där en T-ford med en äldre förare svävar högt ovanför jordytan.
– Den kan tolkas på olika sätt, men av konstnärens egna klippböcker framgår att den handlar om alla dem som dör på svenska vägar i trafikolyckor. Som så ofta i hans konst går humor och allvar hand i hand, säger Martin Sundberg.
Tilltalet blir mera grovt och upprört i etsningen ”Kultur i Östergötland” från 1974. Motivet visar hur den italienske konstnärskollegan Franco Leidi ger Sven Stolpe en stor spruta lavemang. Christer von Rosen slöt upp bakom Franco Leidi i den hätska konstdebatt som utbröt i länet i början av 70-talet när Sven Stolpe dömt ut ett grafiskt blad av Leidi som var en lotterivinst i Östgöta konstförening.
Christer von Rosen beskrivs som en verbal konstnär. Boken var ett viktigt medium för honom, där kommenterade han de egna verken. När bildens uttryck inte räckte till, så tog han till ord – i limerickar, haiku-dikter eller serieformat.
Ett exempel är "Veronica och vetenskapen", som anspelar på det bibliska motivet Veroncia och svetteduken. Vetenskapens framsteg, men kanske också religiös vidskepelse, ifrågasätts i bilden där ett starkt tvättmedel av märket ”Science” fräter hål på tröjan som innan dess pryddes av ett Jesusliknade ansikte.
Den avslutande delen i utställningen koncentrerar sig på ”Det sunda livet”. I början av 60-talet flyttade Christer von Rosen från Stockholm till Klev, nära Kisa, för att komma undan stadens ohälsosamma avgaser och rökiga krogmiljöer.
Flytten kom att prägla konstnärskapet, och han hittade motiven i den oansenliga naturen och nära omgivningarna: trädgårdslandet, buskarna och stenbumlingar. Naturskildrigarna ligger långt ifrån fadern Reinhold von Rosens förskönande landskapsmålningar.
– Christer von Rosen är en tekniskt skicklig konstnär som kan sitt hantverk, men han förskönar inte sina motiv. Istället lägger han tonvikten vid något annat och väjer inte för det som anses fult.
Med flytten minskade intresset för konstnären i rikspressen, men lokalt vann han uppskattning. Han ställde ut på Norrköpings konstmuseum 1972 och belönades med flera stipendium och priser, bland annat Palmaerpriset 1989.
Utställningen i Galleri 6 pågår till den 2 oktober.