Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Melker går bortom orden

Norrköpingsförfattaren Melker Garay är känd för böcker om de stora livsfrågorna. Men han söker sig bortom orden – till måleriet. Nu debuterar han med utställningen Monokrom på Galleri Kameleont.

"Ceci n'est pas un poisson", akrylmålning av Melker Garay.

"Ceci n'est pas un poisson", akrylmålning av Melker Garay.

Foto: Karoline Montero Araya

Konst2016-09-10 10:30

Det är en färgintensiv utställning Melker Garay debuterar med – och den trotsar sin titel. Utställningen består inte alls bara av monokroma målningar, även om några exempel finns på målningar som går helt i vitt, klargult och rött.

– Monokromerna består av en färg, men lagren ger en lek med skuggor. Det är en och samma färg, men samtidigt flera. Målningarna påverkas av ljus från belysningen men också av andra färger runt om, som dem på våra kläder. Tittaren ger själv färg åt tavlan, säger galleristen Sahar Burhan.

Melker Garay jobbar i tjocka lager akryl i klara nyanser, men vill helst inte fördjupa sig i konstnärlig teknik som han anser kan banalisera och avmystifiera konsten. Det som lockade honom att börja måla för fyra år sedan var tankar kring att måleriet kan ta vid där orden inte räcker till. Men han ville också hitta nya uttryck. Bejaka nya sidor av sig själv.

– När man som författare skriver är det mycket rationalitet, ordets makt. Det ska vara struktur, gärna stringent och intellektet får jobba hårt. När jag började måla var det ett sätt att hitta spontaniteten och impulsiviteten.

– Jag har inte tidigare gått ut med att jag målar. Det har bara de närmsta känt till, säger Melker Garay.

Efter hand har Melker Garays mer reflekterande sida fått genomslag även i hans bildvärld. Ett exempel är "Ceci n'est pas un poisson", som förstås är en blinkning åt René Magritte och hans verk "Ceci n'est pas une pipe" från slutet av 20-talet där konstnären målat en pipa, men skiljer mellan konstens avbildande och verkliga föremål. Melker Garays bok Mcv – som består av de tre bokstäverna sida upp och sida ner – kan också den betraktas som en sorts konceptuell konst, influerad av Jorge Louis Borges novell Biblioteket i Babel och med ambitionen att ställa frågor om litteraturens roll.

Till utställningen finns en ambitiös katalog: "Monokrom – visuella upplevelser" med förord av journalisten Andreas Nilsson. I den har Sahar Burhan kopplat samman måleriet med citat ur Melker Garays bokproduktion. Även Melker Garays böcker finns med i utställningen, placerade på socklar som brukar användas till skulpturer.

– I böckerna hittar man bilder i texten. Det visar hur Melker Garay hela tiden arbetat med visuell konst och bygger uttryck, lite som skulpturer. Därför tyckte jag på något sätt att pelarna passade bra. När man läser känner man att konstnären redan har stor erfarenhet. Han börjar inte från noll, säger Sahar Burhan.

Utställningen pågår till den 30 september. I dagens vernissage medverkar skådespelaren Kristofer Nilsson Ahlberg, författaren Marinella Rolfart, kompositören Ömür Gencel, sångerskan Elisabet Gencel samt konstnären och galleristen Sahar Burhan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!