Daniel Börtz har sedan 1960-talet skrivit musik för större och mindre ensembler: bland annat 15 symfonier, kammarmusik, en mÀngd solokonserter samt flera operor. Nu Àr han aktuell med en ny dubbelkonsert för violin och viola, skriven speciellt för solisten Malin Broman som trakterar bÀgge dessa instrument.
PĂ„ tisdagen repeterar Norrköpings symfoniorkester (SON) i Louis de Geer-hallen inför torsdagens uruppförande (23 mars). PĂ„ scenen lĂ„ter Malin Broman violan sjunga med mĂ€rgig ton â just nu hĂ€nger violinen pĂ„ sitt stĂ€ll i vĂ€ntan pĂ„ sin tur.
Musiken Àr expressiv och dynamisk med kraftfulla, rytmiska partier men Àven med mer finstÀmda poetiska sekvenser. Ofta Àr texturen tÀt med musikaliska sjok som liksom kontrasterar mot huvudtemat och skapar ett mer komplext kÀnslospektrum.
Dirigenten Simon Crawford-Phillips tar om vissa sekvenser för att fÄ fram de finstilta detaljerna innan det Àr dags för en paus. Vi hinner ta nÄgra ord med Malin Broman efter att hon packat ner sina instrument.
Har du spelat med SON förut?
â NĂ„gra av mina första minnen att sitta konsertmĂ€stare Ă€r hĂ€rifrĂ„n men dĂ„ var jag nog 20 Ă„r, det Ă€r ju evigheter sen, skrattar Malin Broman som nu Ă€r 47 Ă„r ung.
â Men det hĂ€r Ă€r första gĂ„ngen som jag kommer som solist. Det Ă€r underbart! MusikvĂ€rlden Ă€r sĂ„ liten sĂ„ det Ă€r mĂ„nga musiker man trĂ€ffat i andra sammanhang. En vĂ€ldigt trevlig och bra orkester!
Du kÀnner Daniel Börtz sedan lÀnge?
â Det Ă€r nog 20 Ă„r sedan han skrev en pianotrio till min man Simon, mig och en cellist. Sedan har jag samarbetat med Daniel i kammarorkestern Musica Vitae som han skrev sin 14:e symfoni till. Det var i samband med det som han sa "Vet du, jag har sĂ„n himla lust att skriva en violakonsert", berĂ€ttar Malin Broman som tillĂ€gger att eftersom hon spelar bĂ„de altfiol och fiol dĂ„ frĂ„gade om han inte kunde skriva en konsert för bĂ„da instrumenten.
â Det kĂ€nns som om man lĂ€gger ihop alla julklappar och alla födelsedagspresenter man nĂ„nsin fĂ„tt, det Ă€r sĂ„ underbart med en konsert som blivit skriven till en.
Vilka skillnader Àr det att vÀxla mellan instrumenten rent speltekniskt?
â Det stora problemet Ă€r att dom sjunger sĂ„ olika. Fiolen kan man gĂ„ ganska rakt pĂ„ in i strĂ€ngen och den svarar. Altfiolen kan man lĂ€tt kvĂ€va, dessutom ligger den i ett register som man vill pusha lite eftersom den ligger i orkesterns klang. Det Ă€r den största utmaningen för mig nĂ€r man Ă€r nervös och vill mycket, att kunna slappna av och lĂ„ta den sjunga.
Det Àr ovanligt med en konsert för bÀgge dessa instrument. Malin Broman har tidigare bestÀllt tvÄ sÄdana verk (detta blir det tredje) men det Àr inte vanligt förekommande i repertoaren.
Vad tycker du om verket nu nÀr du repeterat det?
â Jag tycker att det Ă€r sĂ„ sĂ„ngbart, för mig Ă€r det en urkraft som kommer ur hans musik. Ibland finns dĂ€r ett obehag och stora ackord men framförallt Ă€r det som det finns sĂ„ng i musiken, det kĂ€nns vĂ€ldigt mĂ€nskligt, förklarar Malin Broman som tillĂ€gger att Börtz kommer att finnas pĂ„ plats under onsdagens repetitioner.
â Nu fĂ„r vi se om han har nĂ„gra synpunkter ocksĂ„, det blir hĂ€rligt.
Sveriges radios P2 kommer att finnas pÄ plats bÄde pÄ genrep och sjÀlva konserten i Louis de Geer för att föreviga uruppförandet för senare sÀndning.