Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bowie och Sukita: "De hade ett slags magi"

Deras samarbete pĂ„gick mer eller mindre i tystnad – i drygt 40 Ă„r. Den japanske fotografen Masayoshi Sukita talar inte engelska men blev Ă€ndĂ„ David Bowies vĂ€n och uttolkare. Nu visas 100 av hans bilder stort pĂ„ Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Den fotografen Masayoshi Sukita och David Bowie trÀffade i början av 1970-talet och samarbetade i 40 Är.

Den fotografen Masayoshi Sukita och David Bowie trÀffade i början av 1970-talet och samarbetade i 40 Är.

Foto: Pontus Lundahl / TT

Fotografi2023-01-26 14:16

Som vÀn förblev David Bowie densamme, alltid tÄlmodig, men som konstnÀr genomgick han tusen förÀndringar. Masayoshi Sukita, i dag 84 Är, svarar kortfattat pÄ de mejlade frÄgorna om sitt lÄnga samarbete med artisten, och högst troligen Àr svaren översatta till engelska av hans assistent.

Även om Masayoshi Sukita hade hjĂ€lp av tolk var det genom sitt arbete som han fick David Bowies förtroende, framhĂ„ller Vittoria Mainoldi, pĂ„ italienska Ono Arte, som förvaltar Sukitas bilder i Europa och som har gjort utstĂ€llningen tillsammans med Kulturhuset Stadsteatern.

– David Bowie var en av populĂ€rkulturens största ikoner, han var inte bara musiker, han var underhĂ„llare, skĂ„despelare, tĂ€nkare. MĂ„nga stora fotografer intresserade sig för honom. Det som Ă€r speciellt med Masayoshi Sukita Ă€r först och frĂ€mst hans relation med Bowie. Den hade ett slags magi, det var inte bara en 40 Ă„r lĂ„ng relation, de kommunicerade genom konst, genom gester och förestĂ€llningar, och inspirerade varandra, sĂ€ger hon.

TT: Men hade han inte hjÀlp av sprÄkkunniga assistenter?

– Jo, men nĂ€r man Ă€r inne i en fotosession Ă€r det Ă€ndĂ„ bara fotografen med kameran och motivet. Jag tror att att de kommunicerade via kĂ€nslor och ömsesidig inspiration, sĂ€ger Vittoria Mainoldi.

I början av 1970-talet var Bowie lika fascinerad av Japan som Sukita var av vĂ€stvĂ€rlden. NĂ€r de möttes i London var Bowie i fĂ€rd med att skapa sin scenfigur Ziggy Stardust, med inspiration av den japanska kabukiteaterns mĂ„nga scenkostymer och expressiva sminkning. Sukita fick uppdraget att följa med nĂ€r Bowie 1973 skulle lansera Ziggy Stardust i New York. Bilderna pĂ„ Bowie i den japanske modedesignern Kansai Yamamotos svarta ballongoverall mot röd bakgrund blev ikoniska och Ă€r nu gestaltade i sjĂ€lva utstĂ€llningsscenografin – besökarna gĂ„r in genom Bowies brallor.

Egna initiativ

Just dessa bilder var ocksĂ„ de enda som Sukita tog pĂ„ Bowie som ett uppdrag utifrĂ„n. I övrigt var det han sjĂ€lv – eller David Bowie – som tog initiativ till deras fotosessioner och utan att pĂ„ förhand ha bestĂ€mt om och hur bilderna skulle anvĂ€ndas, berĂ€ttar Maria Patomella, utstĂ€llningens kurator. Det gĂ€ller Ă€ven fotografiet som blev omslagsbild till albumet "Heroes".

Det togs under en timslÄng session i Tokyo 1977 dit Bowie kommit för att lansera Iggy Pops första soloalbum, "The Idiot", som Bowie hade producerat. Nu hade Ziggy Stardust-kostymen redan blivit historia. Det enda kravet var att det skulle finnas svarta lÀderjackor i den i all hast lÄnade studion, berÀttar Sukita i en av utstÀllningens texter.

I stÀllet anvÀnde Bowie hÀnder och ansikte för att hitta sitt uttryck. Bakgrunden var grÄ och Bowie ville absolut inte bli portrÀtterad för sitt vackra ansiktes skull, enligt Sukita, som berÀttar hur Bowie tvÀrtom rufsade till sig hÄret och började se plÄgad ut. Varken före eller efter har Sukita varit med om nÄgot liknande, framhÄller han och konstaterar att kÀndisar alltid vill vara snygga framför kameran.

Den rufsigaste bilden blev inte den som hamnade pĂ„ skivomslaget, men Bowie – som fick bestĂ€mma vilka bilder som skulle visas – hade inget emot att Sukita stĂ€llde ut den.

I en telefonkiosk

Kulturhuset Stadsteatern visar ocksÄ nÄgra bilder frÄn en dag i Kyoto 1980. Bowie var dÀr för ett reklamuppdrag och kontaktade Masayoshi Sukita som fotograferade en ovanligt avslappnad Bowie. Denne Äker tunnelbana, poserar rökandes i en telefonkiosk och gÄr omkring pÄ gatorna, kanske inte som en vanlig man, men Ätminstone i vardagliga miljöer.

Vilken betydelse hade dÄ David Bowie för Masayoshi Sukitas egen utveckling som fotograf?

"Jag försökte göra mitt bÀsta och lÀrde mycket frÄn honom och frÄn den energi han lade pÄ allt han gjorde", skriver Sukita.

TT: Lyssnar du fortfarande pÄ David Bowies musik.

"Jag spelar hans livemusik mer Ă€n hans album. Han Ă€r en sĂ„dan fantastisk artist – som alla vet."

"Bowie by Sukita" visas pÄ Kulturhuset Stadsteatern 27/1 till 13/8. I samband med utstÀllningen visas en rad filmer, dÀribland "Moonage daydream" och konsertfilmen "Ziggy Stardust and the Spiders from Mars".

Fakta: Masayoshi Sukita

Född: 1938 i Fukuoka i Japan.

Bakgrund: Fadern dog i kriget, Sukita vÀxte upp med en ensamstÄende mor som trots knappa förhÄllanden köpte den kamera till sonen som han vill ha. Efter skolan började han jobba pÄ reklambyrÄ och 1972 Äkte han till London och fick upp ögonen för David Bowie, allra först tack vare en konsertaffisch.

2009 fotograferade han David Bowie sista gÄngen. De möttes i New York och Sukita fotograferade Bowie i de klÀder han kom i, "precis som han var".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!