Festivalen pågår i tio dagar och drar igång i kväll med invigningsfilmen "The Skeleton Twins", en berättelse om tvillingar som återförenas efter tio år. Men förutom massor av film bjuder festivalen även på en rad samtal, seminarier och events.
– Vi har fler evenemang nu än någonsin tidigare och många gäster, den mest långväga är Kitty Green från USA, regissören bakom den kontroversiella dokumentären "Ukraine Is Not a Brothel - The Femen Story", berättar Anna Häll, programproducent på Flimmer.
Första FlimmerfilmenDessutom firar föreningen 60 år med att titta tillbaka, och se om den allra första film som föreningen visade – "Den blå ängeln" med odödliga filmstjärnan Marlene Dietrich i rollen som nattklubbssångerskan Lola-Lola.
– Filmen kommer att visas på exakt samma dag som för 60 år sedan. Jag tycker att man ska passa på att se på stor duk, för den nostalgiska känslans skull och för att se Marlene Dietrich, en av tidernas största skådespelerskor, säger Anna Häll.
I och med att Flimmer firar 60 år hålls ett speciellt filmquiz, utöver det traditionella, med frågor om filmer som visats genom åren. Bakom det står Svenska Filminstitutets presschef Jan Göransson och skådespelerskan Inger Nilsson, känd för sin roll som Pippi.
Bland de inbjudna finns även journalisten och kritikern Johan Croneman som berättar om Norrköpings Filmstudio i 70-talets Norrköping. Han har också valt ut en hemlig film som visas i Cnemas största salong före samtalet på måndag kväll.
Svårt att få kvinnliga regissörerFlimmerfestivalen satsar mycket på att lyfta fram mångfald och jämställdhet. Diskussion om feminism och aktivism följer också i kväll efter Kitty Greens dokumentär om feministorganisationen Femen och dess nakna krig mot patriarkatet. En annan programpunkt är glamour-partajet Pink Flimmer på Arbis, där man hoppas att dansgolvet ska fyllas av ”cineaster, misfits, queerfolk och estradörer”.
Men förningen lyckas inte heller i år att nå målet att hälften av filmerna ska vara regisserade av kvinnor.
– Vi har kämpat som bara den, men vi har inte riktigt nått målet. Det är svårt att få rättigheter och Sverigepremiärer. Filmer med kvinnliga regissörer går åt som smör och rycks av de stora festivalerna, säger Anna Häll.
– Men vi strävar inte bara efter kvinnliga regissörer, utan vill också visa starka kvinnoporträtt, och ordna evenemang kring jämställdhet, feminism och mångfald samt bjuda in kvinnliga gäster, fortsätter hon.
I år kommer till exempel skådespelaren och regissören Alexandra Dahlström för att visa sin film "All We Have Is Now" - som också avslutar festivalen nästa helg.