Den är vallmoröd – poppyred på engelska – har vit skinnklädsel och väcker uppmärksamhet var den än kommer. När solen skiner är den bara att cabba ned. Men just det här exemplaret av den legendariska amerikanska bilen har drygt 50 år på nacken, så det gäller att köra med förstånd. Säkerheten är noll.
– Vi har varit med på stora bilträffen Power Meet i Västerås några gånger och det är många som är väldigt intresserade av vår bil. Det är roligt, säger Mikael Oscarsson.
Mustangen tillhör honom och hans bror Johan – eller egentligen deras bilfirma. De kommer från en motorfamilj där alla kört, eller fortfarande kör, rally. Även pappa Mats Oscarsson, och det var från början han som var mest angelägen om att få hem en riktig klassiker.
Han gillade både bilar och Elvis och då var den här modellen ett givet val. Det sägs nämligen att Elvis gav en ny Mustang till sin fru Priscilla som present när de gifte sig. I precis samma röda färg och vita skinnklädsel som bröderna Oscarssons.
– Vi köpte bilen osedd från USA för ungefär tio år sedan men renoveringen tog ett antal år, säger Mikael Oscarsson.
Dessvärre gick pappan bort innan bilen var helt färdig och då bestämde sig brodern Johan för att ordna det allra sista. Därför kunde bilen köras fram och stå på kyrkbacken i Torhälla när pappans begravning hölls för sex år sedan.
Den här dagen skiner solen och vi tar en tur ut på några fina sommarvägar. Att den gamla amerikanaren väcker uppmärksamhet står helt klart. Det är svårt att åka obemärkt i den. En Mustang Convertible -65 med V8-motor, 289 hästkrafter och automatlåda står på mångas önskelista.
– En bil som den här blir man nästan aldrig klar med, det finns alltid något som kan förbättras. Det är viktigt att den får rulla och gå. Nu använder vi den mest till att skjutsa med på skolavslutningar och så, säger Mikael Oscarsson.
– Den har knappt någon komfort och saknar säkerhetsbälten, nackstöd, airbags och antislir- och antisladdsystem. Så det gäller att köra med framförhållning.
Kan du ge tips till andra som vill ha sin egen klassiker?
– Det är robusta grejor på vår bil och inga konstigheter med motor och växellåda. Vi hittade ett fint exemplar utan alltför mycket rost, det är viktigt. Originaldelar är inte så svåra att få tag på som tur är. Vi vill ha vår i originalutförande för då håller den längre, på alla sätt. Man vill ju inte ha en Mustang som trimmats eller fixats med.
Hur mycket uppskattar du att er är värd?
– Minst 300 000 kronor, vi har i alla fall blivit bjudna det. Säkert 50 personer har velat köpa den men vi ska inte sälja, säger Mikael Oscarsson.