Först flydde skolans kvinnliga dirigent, dĂ€refter ytterligare 273 personer â elever och lĂ€rare â via Qatar till Portugal. I dag Ă€r de en grupp pĂ„ 150 personer â varav 70 studenter, nu 15 till 22 Ă„r gamla â som bedriver verksamheten pĂ„ musikkonservatoriet i Braga. Alla skolans tidigare ensembler Ă€r i gĂ„ng, de till och med turnerar, berĂ€ttar skolans grundare Ahmad Sarmast.
ââDet viktigaste Ă€r att vi har möjlighet att vara det afghanska folkets röst. Jag kan sĂ€ga att varje konsert Ă€r en protest, en protest mot musikförbudet, mot att musiken och utbildning i musik förnekas det afghanska folket, sĂ€ger han.
I februari i Är meddelade den portugisiska regeringen att man tar emot Àven de unga studenternas familjer om de lyckas fly talibanstyret, berÀttar en lÀttad Ahmad Sarmast som hoppas fÄ hjÀlp av Qatar Àven denna gÄng.
"Tar sig in överallt"
Fortsatt kvar i Kabul Àr dÀremot skolans tvÄ bibliotek med instrument, Àven de tio pianon som fraktades dit frÄn Sverige efter att Ahmad Sarmast tagit emot Polarpriset 2018. Afghanistan National Institute of Music var dÄ den enda musikskolan i hela landet med 20 pianon. Ingen sköter om instrumentsamlingarna i dag.
ââKabuls damm tar sig in överallt. Nu mĂ„ste vi betrakta dem som förstörda.
Inte ens den religiösa musiken Àr tillÄten i Afghanistan efter att talibanerna Ätertog makten 2021, framhÄller han.
ââAll musik Ă€r förbjuden utom talibanernas slagord, de kan vara musikaliska men de framförs alltid utan instrument.
Den som Àr försiktig kan lyssna pÄ musik digitalt men absolut inte offentligt. Talibanernas poliser stoppar privata bilar för att kontrollera att ingen spelar musik, framhÄller Ahmad Sarmast och berÀttar om en ung man som dödades efter att han hade lyssnat pÄ musik i sin bil.
ââKan du förestĂ€lla dig ett helt land en hel dag utan musik? Talibanerna kan inte visa var i Koranen det stĂ„r att musiken mĂ„ste förbjudas. Ingen kan förbjuda musik om inte Koranen sĂ€ger att det ska göras, och det Ă€r dĂ€rför som man spelar musik i alla muslimska lĂ€nder, till och med i Saudiarabien.
Upp pÄ bordet
FN:s sÀkerhetsrÄd fördömde nyligen talibanernas agerande mot afghanska kvinnor som portats frÄn nÀstan all gymnasie- och universitetsutbildning och de flesta statliga arbeten. Ahmad Sarmast vill inte förringa de övriga aspekterna av talibanregimens totalitÀra regim, men menar att Àven musiken mÄste upp pÄ förhandlingsbordet sÄvÀl i FN som hos andra organisationer som arbetar för mÀnskliga rÀttigheter.
ââMusiken Ă€r lika viktig som yttrandefrihet, musik Ă€r en mĂ€nsklig rĂ€ttighet, men den borde nĂ€mnas separat, sĂ€ger Ahmad Sarmast.
I dag fokuserar FN pÄ avsiktlig ödelÀggelse av materiellt kulturarv, inte pÄ det övriga konstaterar juristen Alexandra Xanthaki, FN:s speciella rapportör pÄ omrÄdet kulturella rÀttigheter, som ocksÄ hon tycker att FN borde lÀgga större resurser Àven pÄ andra typer av kulturarv.
Det var ocksÄ vad Ahmad Sarmast framförde i ett möte med FN:s generalsekreterare i fjol.
ââMusik ger oss alltid hopp, den Ă€r en zon av tröst. Den finns pĂ„ sociala medier och pĂ„ digitala plattformar, men till syvende och sist Ă€r vi (ensemblerna pĂ„ Anim) inte tillgĂ€ngliga för mĂ€nniskor i Afghanistan, det Ă€r sorgligt, men det sorgligaste Ă€r att afghaner inte lĂ€ngre kan utbilda sig i musik.