Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Om slaveri och industri

Klass sex frÄn Tamburinen i Klockaretorpet fick en bredare bild av Louis De Geer under sitt besök pÄ flera muséer under onsdagen. Eleverna fick möta en industriell pionjÀr men ocksÄ en slavhandlare.

Eleverna fÄr prova en replika pÄ en 1600-talshjÀlm.

Eleverna fÄr prova en replika pÄ en 1600-talshjÀlm.

Foto: Patrik Selsfors

KULTUR2019-04-25 06:00

Historia Ă€r ett Ă€mne dĂ€r det spelar roll vem som berĂ€ttar och vad man vĂ€ljer att fokusera pĂ„. Detta Ă€r utgĂ„ngspunkten i det samarbetsprojekt som Norrköpings konstmuseum samt Norrköpings stadsmuseum har initierat under namnet "Historiebruk" dĂ€r man riktar sig till mellanstadiet och fokuserar pĂ„ Louis De Geer. Upprinnelsen Ă€r utstĂ€llningen "Carl Johan De Geer – SlĂ€kten och slavarna" som visats pĂ„ KonstmusĂ©et sedan december förra Ă„ret och man har nu kört detta projekt i tre veckor.

PÄ onsdagen Àr det dags för halva klass sex frÄn Tamburinen i Klockaretorpet att lÀra sig mer om den industriella giganten som formade det tidiga Norrköping. Allra först samlas eleverna i Konstmuséets cafeteria dÀr Bonnie Festin, intendent pÄ Konstmuséet, lÄter eleverna göra tvÄ snabba teckningar av klassens lÀrare Zalga Thomas, dels stÄende och sÄ sittande.

– Det handlar om vilket perspektiv man vĂ€ljer, sĂ„ Ă€r det Ă€ven nĂ€r man berĂ€ttar en historia. Man kan vĂ€lja att lyfta fram olika saker, sĂ€ger Bonnie Festin som dĂ€rmed kopplar över till Louis De Geer och de olika sidor som finns av honom i historieböckerna.

DÀrefter Àr det dags att besöka Carl Johan De Geers utstÀllning om Louis De Geer: denna tillkom nÀr Carl Johan upptÀckte att den gamle anfadern ocksÄ varit en slavhandlare. Bonnie Festin berÀttar om de olika konstverken och hur Carl Johan De Geer tÀnkt om slaveriet och gestaltat det. EfterÄt samlas eleverna och lÀraren Zalga Thomas utanför entren pÄ Konstmuséet.

– Vi har inte förberett oss pĂ„ just det hĂ€r besöket eftersom det varit pĂ„sklov men vi har pratat mycket om slaveri i klassen tidigare, förklarar Zalga Thomas innan det blivit dags för en promenad till StadsmusĂ©et med ett stopp vid Gamla torget och Milles staty av Louis De Geer dĂ€r StadsmusĂ©ets intendent Anette Kindahl tar över klassen.

VÀl pÄ plats pÄ Stadsmuséet berÀttar Anette Kindahl om Louis De Geers fru Adrienne som födde hela 16 barn, hon dog i barnsÀng efter den sista förlossningen.

– NĂ€r en kvinna blev gravid pĂ„ 1600-talet blev hon förstĂ„s glad men det var ocksĂ„ livsfarligt, det var den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor, berĂ€ttar Anette Kindahl som sedan övergĂ„r till att starta en "visklek" med eleverna. Det visar sig att budskap som fĂ€rdas via flera mĂ€nniskor tenderar att förvanskas och sĂ„ Ă€r det med historia ocksĂ„ enligt Kindahl.

Eleverna fÄr sig en historielektion dÀr man avslutar med att titta pÄ en modell av Norrköping som det sÄg ut pÄ 1600-talet och hur Konstmuséet och Stadsmuséet ligger i förhÄllande till modellen. EfterÄt samlas eleverna för att Äka tillbaks till Klockaretorpet. Folkbladet frÄgar eleven Dana Mobarak vad hon tycker om museibesöket..

– Jag tycker jag har lĂ€rt mig en del, sĂ€ger Dana Mobarak som inte besökt StadsmusĂ©et förut.

Ja, eleverna för klass sex pÄ Tamburinen vet nu en hel del om Louis De Geer bÄde nÀr det gÀller de goda och de dÄliga sidorna och sÄ fick man med sig en hel del om hur det fungerade pÄ 1600-talet i ett vÀxande Norrköping dÀr Louis De Geer var en ledande och drivande industriman.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!