ââVi fokuserar pĂ„ den konstnĂ€rliga sidan av Denise GrĂŒnsteins verk, sĂ€ger Bo Nilsson som Ă€r kurator för utstĂ€llningen och museichef pĂ„ Artipelag utanför Stockholm.
Fotografen Denise GrĂŒnstein slog igenom stort som portrĂ€tt- och modefotograf pĂ„ 1980-talet. Hon blev tidskriften MĂ„nadsjournalens signaturfotograf och har kallats "folkhemmets Annie Leibovitz". Men i "EftermĂ€le" Ă€r det alltsĂ„ den mer konstnĂ€rliga sidan av hennes fotografiska gĂ€rning som lyfts fram.
ââVisserligen hade hon konstnĂ€rliga tendenser i sina kommersiella uppdrag och arbetade mycket med iscensatta foton. Men frĂ„n 1998 och sviten "Zone V" kan man sĂ€ga att hon blev konstnĂ€r pĂ„ heltid.
Avgörande för fotokonsten
Bo Nilsson menar att Denise GrĂŒnstein varit avgörande för fotokonstens utveckling i Sverige.
ââI hennes fotokonst Ă€r fantasi, det mytiska och fiktion avgörande. Men hon var ocksĂ„ politisk. Hennes fotokonst har mĂ„nga dimensioner.
PĂ„ Artipelag visas inte bara Denise GrĂŒnsteins stillbilder, utan Ă€ven stora videoverk. I "Nympheas" anvĂ€nder hon Claude Monets nĂ€ckrosor som referenspunkt.
ââDenise var lika intresserad av mĂ„leri som av foto. Hon var mycket bevandrad i bĂ„de konst- och fotohistoria.
MÀstare pÄ improvisation
För Bo Nilsson innebÀr utstÀllningen att han fÄr tillfÀlle att hylla minnet av en nÀra vÀn och samarbetspartner. De bÄda trÀffades under arbetet med en utstÀllning i Stockholm under kulturhuvudstadsÄret 1998.
ââHon var fantastiskt rolig att samarbeta med. Denise hade stora ambitioner med sitt konstnĂ€rskap och inte sĂ€llan havererade hennes stora planer. Men hon var ocksĂ„ en mĂ€stare pĂ„ att improvisera och det gjorde att hon kunde skapa stor konst Ă€ven av havererade planer.