Annalisa Ericson-stipendiet, som alltid tilldelas en svensk kvinnlig artist, går till Anna-Maria Hallgarn. Hon fick igår priset i samband med finalföreställningen av ”Carmencita Rockefeller - Prinsessa av Japan” på Göteborgsoperan, där Hallgarn spelar titelrollen.

– Anna-Maria Hallgarn tar andan ur publiken med starka, trovärdiga, välsjungna och underhållande rolltolkningar. Hon har under ett antal år med bravur kastat sig kors och tvärs i musikalrepertoaren, säger stiftelsens ordförande Peter Schildt.

Stipendiet delas ut sedan 2006 av Annalisa Ericssons Stiftelse och är på 50 000 kronor.

– Jag är oerhört glad och smickrad, säger Anna-Maria Hallgarn själv.

Vad gör du med pengarna?

– Jag ska åka med familjen till London på sommarlovet. När man jobbar mycket kväll ser man inte så mycket musikal själv. Men nu ska vi titta i London - och bara ha det gott.

Efter examen från musikallinjen i Göteborg 1995 fångades Anna-Maria Hallgarn upp av Östgötateatern, där hon debuterade i Spindelkvinnans kyss samma år. Regissör var Johan Huldt och bland motspelarna fanns Richard Carlsohn, ClaësWeinar och Beatrice Järås.

– Det första jobbet betyder så otroligt mycket. Jag fick det tack vare Janne Lindstedt, som var kapellmästare på teatern i många år. Han kom till skolan och tyckte verkligen att jag skulle vara med. Det var otroligt att komma till den vackra teatern och få jobba med ett bra gäng där jag fick vänner för livet, säger Anna-Maria Hallgarn.

Därefter följde bl a Jekyll & Hyde på Östgötateatern 1999 med bland andra Olle Persson, Anders Ekborg och Sharon Dyall.

Anna-Maria Hallgarn har sedan dess pendlat mellan teatrar i huvudsakligen Stockholm, Göteborg och Malmö. Bland hennes insatser kan nämnas Kharmen på Göteborgs Stadsteater (2005), Maria Magdalena i Jesus Christ Superstar (Malmöoperan och Göta Lejon, 2010-2012) och rollen som den gravida och påtända Jeanie i Hair på Stockholms Stadsteater (2011). Efter den sistnämnda premiären skrev Svenska Dagbladets kritiker Bo Löfvendahl: "Anna-Maria Hallgarn gör hennes alltmer hålögda uppenbarelse till kvällens mest hjärtskärande, med stark, bärig stämma."