– Broderiet bär på de gamla värderingarna, man förväntar sig väldigt mycket ett visst resultat. Jag vill kommunicera någonting och bryta förväntningarna, säger Frida Berntsson.

Textilkonstnären flyttade till Linköping för två år sedan och undervisar på Linköpings Universitets slöjd- och hantverksutbildning.

– Det finns så mycket inneboende i det textila mediet som jag tycker är spännande att jobba med. Det handlar mycket om normer och värderingar kring textilt arbete. Det är mycket man kan diskutera – kring genus, produktion och mönster.

Artikelbild

| Frida Berntsson gör samtidskonst av sitt broderi som söker sig bortom det perfekta stygnet.

Frida Berntsson har gått Konstfack och under studietiden kände hon av hierarkierna i konstvärlden. Det hon skapade betraktades som hantverk eller inredning snarare än konst.

Utställningen The concept of praxis på Galleri Kronan intill Rådhuset, är i mångt och mycket en motreaktion – för att höja broderiets status.

– Förlagor man använder när man broderar uppfattas sällan som konst. Jag vill diskutera det, genom att göra förskjutningar, välja att behålla felen. Jag dekonstruerar och rekonstruerar samtidigt för att skapa en ny betydelse, säger Frida Berntsson.

– Det är spännande att folk kommer hit med föreställningar om att det ska vara perfekt, och så är det inte det. Man tittar på stygnet, hur det är gjort, men det spelar jag lite med här. Jag försöker använda mig av det.

Hennes broderier är gjorda för hand och är till synes ofullbordade, skissartade – felaktiga stygn får vara kvar. Ett broderi är också vänt med baksidan ut där trådarna spretar i ett färgglatt kaos, som en kommentar till dem som kan broderi och försöker granska baksidan.

– Det ska bli fint överallt, helst också på baksidan. Man ska inte se hur man fäst tråden. När jag visar på galleri försöker många besökare titta på baksidan. Men varför är det så viktigt? För mig spelar det ingen roll. Jag har inte fostrats med broderi, men förväntas göra samma resultat.

Norrköpingskonstnären Oskar Lindvall dekonstruerar och ifrågasätter rådande ordningar på ett helt annat vis. hans retsamma collage av "stridshingsten" Fredrik Reinfeldt ligger rätt i tiden – nu när moderaterna har stormöte i Norrköping för att lägga upp valstrategier.

– Det blev lyckat. Fast de är något år gamla. Jag gjorde dem till vårsalongen på Liljevalchs och en bild i serien kom med där, berättar Oskar.

Tidigare har Oskar arbetat med måleri, både på duk och utomhus med graffiti och gatukonst. Tanken från början var egentligen att göra affischer till elskåp för att nå ut med ett budskap.

– Jag ville göra något enkelt med hans huvud, bara skriva någon text – att han var trött eller så. Jag tyckte att han i flera frågor kom undan alldeles för lätt i media. Men bilderna blev bara större och större, mer lika propagandaaffischer, lite inspirerade av konstnären Kjartan Slettemarks Nixon-collage.

Utställningen pågår till den 13 november.

Läs hela artikeln i Folkbladets papperstidning.