De arbetar i samma grafikverkstad i Stockholm och har följt varandras arbete under en lång tid. Nu ställer de ut tillsammans på Konstforum i Norrköping.

Stina Eidem, under många år tecknare i DN, med mycket politiska porträtt, visar måleri och grafik. Hon har sedan barndomens undulater alltid gillat fåglar, kan sitta och teckna i en hönsgård, besöker samlingar med uppstoppade fåglar och går på fågelmarknader utomlands.

– Jag väljer oerhört grannlaga vilka fåglar jag vill göra, säger Stina Eidem.

Artikelbild

| Nina Kerola med en strandbild från Finland.

Det som avgör vilka fåglar det blir är deras uttryck, hur de talar till henne.

Stina Eidem har också med två akvareller på rispapper, en fattig och en rik kines, efter skisser hon gjort på gatan vid besök i Kina. Det kändes aktuellt att ta med dem till Norrköping, säger hon, efter att ha läst om miljonförlusten för superhjälteutställningen här i stan.

– Min första tanke var: Det finns inga pengar kvar i Norrköping.

Annette Hammarén som bor i Vallentuna med skogen omkring sig fångar i sin grafik känslan av att se upp mot en stjärnhimmel och att stå i en skogsglänta.

Artikelbild

| Annette Hammarén skildrar känslan av att se på stjärnhimlen.

I den stora "Årstiderna", ett collage, har hon strimlat sparade testtryck och satt samman dem till en skimrande landskapsbild.

Att strimla konst känns högaktuellt, efter Banksys kupp på Sotheby´s, där halva hans tavla strimlades av en inbyggd dokumentförstörare.

Artikelbild

| Kinesiska mopsar i brons, av Stina Eidem.

Nina Kerola som flyttade från Finland till Sverige 1989 använder sig i sin grafik av en teknik som heter fotopolymer.

– Jag jobbar väldigt mycket med foto, och vill ha den fotografiska bilden som ett underlag, säger Nina Kerola.

Artikelbild

| Undulat, av Stina Eidem.

– Mina bilder är väldigt avskalade och sparsmakade.

Det handlar om olika platser, om minnen. Hon har åkt tillbaka till sin barndoms Finland, bland annat till barndomshemmet, det vita huset, som hon en gång lämnade med bara sina konstböcker och en grön fåtölj i bagaget.

Artikelbild

| Nina Kerolas vita barndomshem i Finland. Nästan det enda hon tog med sig var en grön fåtölj.

I den lilla Studion visar Moa Liverstam, 23, från Helsingborg, fotografier, i utställningen "Projects and people". I en vacker serie om tre bilder, "Reaktionsfasen", bearbetar hon sin sorg efter en god vän som gått bort. Hon har använt aceton för en suddig effekt i bilderna.

En annan bildserie, ett slutprojekt vid en fotoutbildning, handlar om hur hon själv, här gestaltat genom andra människor, hittar ett lugn i vatten. Insjöeffekten fick hon genom kaffevatten i en barnpool, berättar hon.