I somras släppte Elin Bell singeln Over and Out somhyllades hårt. Bland annat den brittiska branschtidningen Record of the weektyckte att den var outstanding och konstaterade att man sällan hör en låt som är lika ärlig, öppen och emotionell.

I sina låttexter bearbetar Elin Bell de familjetrauman som hon bär på. För drygt fem år sedan avled hennes pappa i cancer efter ett snabbt sjukdomsförlopp. Redan året efter kom nästa stora smäll när systern Malin dog i sömnen.

– Det var ett jättetrauma. Hon var inte sjuk eller någonting. Hon bara somnade in. Det var det sista som skulle hända – att hon inte längre skulle finnas, säger Elin har nu valt att berätta om de tragiska händelser som har präglat hennes musik.

Artikelbild

| Hemmaspelning. Elin Bell är på besök i sin gamla hemstad Norrköping. I slutet av veckan släpper hon sitt självbetitlade debutalbum och om en vecka gästar hon på Where's The Music-festivalen.

– Att inte nämna något om det känns konstigt eftersom skivan handlar väldigt mycket om en svår period. Det var terapeutiskt att skriva låtar.

– Kort därefter separerade jag efter ett väldigt långt förhållande. I några år var det sjukt jobbigt och allting annat hamnade på paus.

Elin är uppväxt i Åbytrakten och heter Petersson i efternamn. Det var under sitt riktiga namn hon 2013 tävlade i Melodifestivalen med egna låten Island. Men hon väljer att ge ut den självbetitlade debutskivan som Elin Bell. Artistnamnets historia går tillbaka till barndomen.

– Min syster Malin kallades för Malla. Jag var så avundsjuk för att jag inte hade något smeknamn. Min ­pappa tyckte att jag kunde ­kallas Bella, men Malin förenklade det till Bell.

– När jag var med i Melodifestivalen ville jag inte prata om det som hänt. Jag ville inte att fokus skulle ligga där över huvud taget. Det var för nära. Då var det naturligt att ta mitt vanliga namn. Men nu känns Bell bra, lite som en hyllning till min syster.

Bland de musikaliska förebilderna finns flera kvinnor som den egensinniga brittiska sångerskan Imogen Heap, den amerikanska singer-songwritern Tracy Chapman, Eva Dahlgren och Nina Persson. På det personliga planet har även en ovanlig nioårig flicka – Pippi Långstrump – varit en viktig förebild genom åren.

– Det är inte så att jag känner mig fysiskt stark, men jag klarar av att leva ett normalt liv utan att bli ett offer. Det var därför jag hade svårt att prata om sorg tidigare, för jag ville inte utmålas som någon det är synd om. Jag har kämpat sjukt mycket för att vara en positiv person. Jag tycker inte synd om mig själv.

Albumet ges ut av stora bolaget Sony Music och är producerat av Andreas Dahlbäck och Markus Jägerstedt, som också är producenter åt bl a Anna Ternheim och Robyn. Producentduon har haft ett stort inflytande över soundet. Elin berättar att hennes Taxi från början var en melankolisk ballad som i mästarproducenternas händer blev ”rena popdängan”.

– De var väldigt inställda på att jag skulle säga: ”Men så här kan ni inte göra”. Men det blev helt tvärtom. Jag blev överlycklig och älskade den. Då visste de vilket spår vi kunde fortsätta på. Det har varit extremt få saker som jag sagt att de får ta bort ur produktionen. De är så duktiga.

Den innerliga låten The Tide sattes på första tagningen i studion och i Over and Out lyckades man med andra gången, trots att Markus Jägerstedt spelade piano i ett rum och Elin Bell sjöng i ett annat.

– Vi ville behålla feelingen. Det är viktigt för mig att skriva låtar från hjärtat. Då vill man ha kvar känslan.

I ett års tid har skivan varit färdig och på fredag släpps det efterlängtade debutalbumet som har varit på gång i många år.

– Det är en så himla skön tid just nu. Innan. Jag vill nästan stanna tiden. Men jag har ju längtat efter det här. Det går inte ens att förklara. Att släppa den här skivan har verkligen varit mitt mål i så många år. Det känns såklart underbart att få göra det.

011-200454