I år skulle Elvis Presley ha fyllt 80 år. Men kungen av rock’n’roll hittades som bekant livlös i sitt badrum i Graceland 42 år gammal. Musik lever ändå vidare, generation efter generation.

Men först nu har låtklassiker som "In the Ghetto" blivit "I betongen", "You're Always on My Mind" heter nu "Jag glömmer dig aldrig" och "Devil in Disguise" heter istället "Psykopat".

En sak är säker: När de när fem tjejerna i bandet Fröken Elvis sjunger "Kingen" på svenska blir det något helt eget.

Artikelbild

Sjunger Elvis. Gruppen Fröken Elvis är Josefin Berge, Maria Olsson, Camilla Fritzén, Lisa Bodelius, Sanna Andersson. Foto: Nils-Petter Ankarblom.

– I och med att vi har översatt dem till svenska får låtarna en helt annan betydelse. Jag hade inte lyssnat så mycket på texterna innan, men de blir verkligen mycket närmre på svenska, säger Josefin Berge.

Sanna Andersson i Fröken Elvis är inbiten Elvisfantast, men Josefin Berge och flera av de andra var det inte.

– Jag hade faktiskt inte lyssnat så mycket på Elvis innan vi drog igång det här. Jag kände mest igen de kända låtarna, säger Josefin.

Hur reagerade du på idén?

– Först blev jag lite förvånad. Men Elvis har inte översatts så mycket till svenska. Det kändes lite nytt, kul och spännande. Man är lite rädd att göra covers. Det är ingen idé att göra en låt på ett sätt som den redan har gjorts. Då är det ganska skönt att vara långt ifrån originalet stilmässigt.

Många har ett långt och innerligt förhållande till Elvis, så man kan tro att det är känsligt att översätta låtarna...?

– Vi har fått ett fantastiskt bra mottagande. Men det är alltid lite läskigt, för det finns många Elvisfantaster där ute och man träder in på helig mark. Men vi har gått ganska långt bort från Elvis, nya arrangemang, på svenska och har ny touch.

– Jag hoppas och tror att folk som kanske inte har lyssnat på Elvis tidigare kan få upp ögonen för hans musik. Så var det för mig.

För översättningarna svarar Fröken Elvis-mendlemmarna Camilla Fritzén, Lisa Bodelius (uppväxt i Motala), men även Lisa Linder, David Shutrick och Nils-Petter Ankarblom har bidragit.

– De känns fräscha på något sätt, man kan känna igen sig i dem idag. Men vissa har varit svåra. ”Return To Sender” var för svår att översätta till nutid. Vi försökte med sms och mejl, för snigelpost är ju inte så vanligt. Den gav vi upp med.

Processen har krävt tålamod då det har tagit tid att få loss rättigheterna från amerikanska bolag, man hann inte få klartecken för ”Suspicious Minds” och "Burning Love" till skivan skulle släppas.

I april kom skivan "Elvis på svenska", producerad av Nils-Petter Ankarblom. den drar åt visa med ett akustiskt och otämjt sound och är inspelad i Chromophone Studio, i Tvedöra, utanför Lund.

– Det är en fantastiskt fin studio som påminner om en kyrka och ligger mitt i en kohage, berättar Josefin.

Men musikerlivet är fyllt av kontraster och inför inspelning repade bandet ihop sig i Florida.

– Det är mycket kontraster i det här bandet. Vi har varit på många roliga ställen. Nu ska vi till London också och spela på festivalen Picnics and Pimm's i juni.

Men först ska Fröken Elvis ge sin sista konsertföreställning för i vår, den 10 maj, på Klara soppteater på Stadsteatern i Stockholm.

– Vi har haft två föreställningar redan. Det är en perfekt scen för oss, mysigt och intimt med bra publikkontakt. Biljetterna till alla konserter sålde slut på tjugo minuter!