Krönika Varje ny media har effekt på de tidigare etablerade. Medan internet redan påverkat biografindustrin är frågan vad som händer i framtiden.

Ny media påverkar gammal media. I ”Video Killed The Radio Star” sjöng Buggles och visades som första video när musikkanalen MTV invigdes. Bio var något annorlunda innan TV:n verkligen tog över världen. Medan det idag tillhör ovanligheterna för någon att se två filmer på en biograf under en dag fanns en tid då dubbelvisningar tillhörde vanligheterna. Att se rörlig bild var trots allt något sällsynt. Sedan blev tv-apparater standard i alla hem och därefter kom videoapparaterna som tillät människor att se ännu mer film hemma. Förenklat kan man säga att biografindustrin verkligen fått kämpa i motvind i decennier.

Den ordentliga och stora stöten kom såklart med internet. Till en början kanske inte som rivaliserande inom streaming men så småningom. Att kunna ladda ner film har ändrat beteendemönster radikalt, över hela världen. Filmindustrin har fått använda kreativitet och fantasi för att hålla sig i linje med de som har kunnat ge ungefär samma sak utan kostnad. Det som verkligen har börjat revolutionera branschen är legala streamingtjänster och sociala medier. Inte bara i marknadsföring eller tittarnas beteendemönster utan även i hur filmbolag och regissörer gör film. En tydlig filmtrend det senaste decenniet är filmserier. En trend som är direkt effekt av att målgruppen/kunderna förväntar sig att behöva ”låsas” fast i tittande. I en värld där du lätt kan gå vidare om du inte är underhållen försöker filmbolagen locka intresse genom att göra filmer som enkelt uttryckt aldrig tar slut. Som skapar nyfikenhet och fortsättning. Ett imperium av superhjältefilmer växer sig ständigt starkare. Serien tar inte slut, karaktärerna spin-off-as snabbare än originalfilmen kan återvända med ny version. Superhjältefilmerna kan dessutom erbjuda något hemmabion inte kan, specialeffekter på gigantduk.

Förr krävdes något alldeles extra för att människor skulle vilja ha en film uppdelad som en serie. Dessutom gjorde inte filmmakare alltid filmen med en uppföljare redan i åtanke. Om filmen blev framgångsrik gick filmteamet tillbaka och skapade en ny historia. ”Tillbaka till framtiden”-trilogin är en av de äldre filmer som redan innan hade planer för fortsättning.

Ett annat sätt som filmindustrin behövt anpassa sig till dagens verklighet är genom att det numera finns många vägar för feedback. En publik som är van att ge sin åsikt och påverka kommer inte att för alltid nöja sig med att stå vid sidan om medan filmbolag dikterar villkoren. Tyvärr verkar inte den här trenden leda till något positivt direkt. Besök vilken biograf som helst och du ser en korrelation mellan kvalitet och publik. Ju lägre filmisk kvalitet desto större publik.

Som cineast kan jag oroa mig för den här utvecklingen. Oroa mig för att något så magiskt som bio ska bli ett dåtida nöje. Att färre och färre filmer ska visas på biograf på sikt och fler fantastiska produktioner ska främst visas via streamingtjänster. Att bio enbart blir en fråga om ren underhållning. Att de där lågkvalitativa ska ta över helt.