NĂ€r jag letade mig fram till hennes hus i det mörka novemberösregnet sĂ„ slogs jag av hur bra jag hade det jĂ€mfört med Anna Sophia. Ann-Britt Wrenners nya bok Ă€r en skönlitterĂ€r tolkning av hennes farfars farmors liv i Ăstergötland mellan Ă„ren 1842 och 1879. Det Ă€r inte lĂ€ngesedan.
1879 Àr bara 76 Är innan jag föddes. Och ÀndÄ stod den sociala utvecklingen tÀmligen stilla under den tid som Ann-Britt Wrenner skildrar i sin bok. Barnen fortsatte att Àrva sina förÀldrars liv och villkor precis som de hade gjort i sekel efter sekel. Det som pÄverkade de kollektiva livsvillkoren var sÄdant som överhetens krig och klanfejder, missvÀxt och oÄr i största allmÀnhet. Men samhÀllsutvecklingen stod pÄ det hela taget still. Det svenska klassamhÀllet var hopplöst cementerat. Industrialismen och den vÀxande utvandringen till Amerika hade Ànnu inte tvingat fram sociala och politiska förÀndringar.
Ann-Britt Wrenner har arbetat som ekonom pÄ Siemens. Hon Àr uppvÀxt i en arbetarfamilj i FinspÄng. Efter gymnasiet arbetade hon nÄgra Är pÄ kontoret pÄ STAL (som senare blev Siemens). Hon och hennes blivande make - inflyttad till FinspÄng frÄn Karlskoga - bestÀmde sig för att satsa pÄ universitetsstudier pÄ det dÄ nya universitetet i Linköping. Efter nÄgra Ärs arbetsrelaterad exil i Göteborg, Stockholm och SödertÀlje ÄtervÀnde maken civilingenjören och ekonomen Ann-Britt till FinspÄng och flyttade in i sitt hus pÄ Södermalm.
I sin första bok 2021 tog Ann-Britt Wrenner sig an brukshistorien i samhÀllet Folkström. Folkbladets reporter Sören Boström Àr en av flera som uppmÀrksammade hennes debutbok. Boken har sÄlt bra och gav Ann-Britt Wrenner blodad tand. I sin nya bok om sin farfars farmor Anna Sophia har hon haft stor nytta av den slÀktforskning som hon och systern Laila har Àgnat sig Ät.
â Det slumpade sig sĂ„ lyckligt att precis dĂ„ jag och min syster började söka efter vĂ€gar och kontakter för att lĂ€ra oss hur man slĂ€ktforskar sĂ„ startade PRO hĂ€r i FinspĂ„ng i samarbete med ABF en studiecirkel i just slĂ€ktforskning, berĂ€ttade Ann-Britt för medan vi drack kaffe och Ă„t var sin supergod jul- och pepparkaksdoftande muffins.
De forskade sig ganska snabbt fram till slutet av 1700-talet. Kyrkböckerna ute i församlingarna upprÀttades efter en nationell standard inom kyrkan och var lÀtta att följa. LÀngre bakÄt i historien Àr felkÀllorna av naturliga skÀl betydligt fler. NÀr Ären staplas till sekel sÄ ökar riskerna för att saker och ting försvinner, brinner upp och/eller förvanskas och manipuleras.
Boken som Ann-Britt Wrenner skrivit om sin farfars farmor Anna Sophia bygger pÄ tillförlitliga kÀllor. Men boken Àr skönlitterÀr i den meningen att hennes skildring av hur orden faller och tankarna gÄr hos huvudpersonerna mellan 1842 och 1879, inte gÄr att belÀgga i kyrkböckerna.
Anna Sophia föder fem barn med tre olika fÀder. Hon sticker ut i sin samtid genom att hon slipper begrava nÄgot av sina barn. Hon lyckas ocksÄ att leva upp till sitt livs frÀmsta besvÀrjelse; att inte dö innan barnen Àr kapabla att försörja och vÀrna sig sjÀlva. Ann-Britt Wrenner skildrar rakt och utan nÄgra krusiduller hur tuffa livsvillkoren var för mÀnniskor i Sverige Ànnu lÄngt in pÄ 1800-talet. RÀttslösheten var laglig. SÀrskilt för kvinnor. NÀr Anna Sophia möter Lisas vÀrld förstÄr vi förhoppningsvis att vÀrdera vad som hÀnt mellan dÄ och nu.