En del klarar av att göra sig ”osynliga” genom att inte klä sig avvikande, vara för bra eller för dåliga, genom att inte säga sin åsikt och dessutom ha turen att inte avvika rent utseendemässigt. Många håller sin ambition att vara ”osynliga” helt för sig själva. Gliringar eller rent av slag måste man bita ihop och bara ta emot. Den som säger ifrån blir synlig. Att tala om att man inte förstår eller be om hjälp kan innebära att man blir ”synlig”.
I omklädningsrum är det svårt att vara osynlig. Man får ta av sig det skydd man har och hoppas att nakenheten inte syns.
Individer med rätt till sin värdighet lägger dagligen just denna värdighet i skolans händer. Man förmodas försöka sånt man inte redan kan och visa förmågor man inte litar till. Allt detta utan att synas.
Nu vill du kanske påpeka att många syns för mycket i skolan. Pratar eller rent av skriker högt och bråkar titt som tätt. Dom flesta av dessa elever, vill jag påstå, har valt den andra varianten nämligen att ”spela en roll”. Skydda sin litenhet bakom attityd. ” innan du säger att jag inte duger, vill jag ha sagt att jag skiter i att du inte tycker att jag duger”
– Skriver inte du med tummarna, säger mitt ganska stora barnbarn och skrattar.
Jag tittar förvånat upp från min mobil där jag sitter och försöker skriva ett sms med pekfinger och dålig syn.
– Nä gör du, svara jag, såsom slagen av en ny insikt.
– Ja, det är klart morfar, svarar barnbarnet med något jag uppfattar som en lätt överseende ton
”Aha”, tänker jag, ännu en sak som gör mig gammal. Jag tänker inte lära mig det. Hur skulle det gå till? Nåja, häromdagen blev hon imponerad över att jag har Netflix så helt körd är jag väl inte. Vi har en generation som liksom lever i symbios med mobilen alltmedan jag försöker samsas med den. Jag erkänner även härmed att jag då och då läser bruksanvisningar vilket brukar locka barn och barnbarn till skratt.
Det är en ny tid. Nya tider kommer hela tiden och med nya tider nya kunskaper. Vi har bestämt vilka kunskaper och förmågor som just nu är viktigast väl medvetna om att det ”imorgon” kan vara helt annorlunda. Men, att bli väl mött och få tillfälle att växa som människa kommer alltid att vara viktigt. Att få lära sig samspela, att vara kreativ, kunna vrida och vända för att skapa goda lösningar kommer alltid att var viktiga förmågor. Att få finnas i ett sammanhang där man inte finner anledning att vara ”osynlig” kommer alltid att vara betydelsefullt.
Mina barn och barnbarn lär mig hela tiden att det finns så mycket jag inte vet och när jag vet, förstår jag ofta inte. Vi måste alltså lära av varandra slår det mig. Hur ska det gå till om vi vuxna utgår från att det som är värt att veta och behärska är just det vi vet och behärskar.
Skolans mål är, enligt läroplanen, att varje elev: ”respekterar andra människors egenvärde, tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor, kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen”.
Dessa förmågor ska skolan inte bara bedöma utan bidra till att utveckla. Det är inte alltid självklart att pedagoger bäst omfattar dessa mål. Vi behöver lära tillsammans i en trygg kontext där man vågar vara mycket synlig och ens värdighet hålls högt.