Norrköpings flygplats är äldst i landet

Den 9 september 1934 invigdes Kungsängens flygplats strax utanför Norrköping. Nittio år senare är den Sveriges äldsta civila flygplats.

Kungsängens flygplats på 1930-talets andra hälft.

Kungsängens flygplats på 1930-talets andra hälft.

Foto: Ur Norrköpings stadsarkivs samlingar

Krönika2024-08-25 18:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den kommersiella flygtrafiken i Sverige tog fart 1924 då AB Aerotransport (ABA) bildades, men linjenätet var till en början mycket glest och turtätheten låg. Det handlade främst om sjöflygplan eftersom det bara fanns en civil flygplats, nämligen Bulltofta i Malmö.

År 1932 beslutade riksdagen att inrätta två flygstambanor för passagerartrafik och för att nattpostflyget skulle kunna gå mer reguljärt. Den ena flygleden skulle gå mellan Stockholm och Malmö, den andra mellan Malmö och Göteborg. Sjöflygplatserna i Stockholm och Göteborg skulle ersättas av Bromma och Torslanda. Därtill skulle landningsfält byggas i bland annat Norrköping och flygfyrar för navigering resas med 20–30 kilometers mellanrum.

De nya flygfälten byggdes som reservarbeten, dvs. sysselsättningsåtgärder, där staten stod för 75 procent av kostnaderna medan kommuner och landsting betalade resten, inklusive markköp.

Först färdig blev flygplatsen i Norrköping som fick sitt namn efter Kungsängens gård på vars ägor den anlades. Kostnaderna var 136 000 kronor och 70 tunnland mark hade tagits i anspråk. Norrköpings stad stod för de kommunala insatserna men flygfältet låg då ännu i Styrstads kommun.

Invigningen ägde rum den 9 september 1934. ”Vädret var det allra bästa med strålande brittsommarsol, högsommarvärme och en lagom flygvind”, rapporterade Norrköpings Tidningars utsände med signaturen Vox.

Efter diverse högtidstal följde flyguppvisningen där 23 flygplan deltog – det största antal som Norrköpingsborna dittills hade sett – från bland annat Norrköpings Automobil- och Flygklubb. Invigningen blev ”ett storslaget skådespel, som enligt polisens uppgifter bevittnades av närmare 20 000 människor, varav en del f.ö. tagit plats på så pass lång håll som Oxelbergen men såg bra ändå”.

Först året efter invigningen uppfördes hangar och expeditionsbyggnader. Den första reguljära flyglinjen tillkom 1937 då ABA startade linjen Stockholm-Malmö-Köpenhamn. Ett plan om dagen landade i Norrköping – men bara om det fanns passagerare som skulle till eller från Malmö/Köpenhamn. Året därpå blev det även möjligt att flyga mellan Norrköping och Stockholm, men vid krigsutbrottet 1939 upphörde all reguljär flygtrafik i Norrköping.

Åren 1940–1942 utvidgades flygfältet, också delvis genom beredskapsarbeten. När den nya flygflottiljen i Norrköping öppnades 1943 var byggnadsarbetena på Bråvalla långt ifrån klara och F 13:s båda flygplan fick stationeras på Kungsängens flygplats.

Till en början fanns 650 meter långa gräsbanor i sex olika riktningar, men 1945 byggdes den 1 700 meter långa start- och landningsbanan av cement. Den kallades Atlantbanan eftersom den skulle vara reserv för den planerade storflygplatsen Arlanda med ökande trafik till Nordamerika. Åren 1948–1949 färdigställdes tornbyggnaden, som betraktades som ett provisorium men kom att användas ända tills det nya flygledartornet invigdes 1993.

Flygtrafiken kom igång igen 1947 i form av en daglig tur- och returförbindelse Stockholm-Norrköping-Göteborg-Malmö, men uppehållet i Norrköping drogs in redan på hösten samma år. I stället öppnades sträckan Stockholm–Norrköping–Visby.

År 1963 fick Kungsängen status som internationell flygplats. Den första utlandsförbindelsen blev sträckan Åbo–Norrköping–Köpenhamn och från 1964 flögs det mellan Norrköping och Paris tur och retur samma dag.

Ett märkesår var 1969 då den så kallade Jetlinjen till Köpenhamn öppnade med nya tvåmotoriga jetdrivna DC-9. Under 1960-talet ökade också fraktflyget kraftigt och det upprättades direkta fraktlinjer från Norrköping bland annat till USA.

I början på 1970-talet föreslogs en ny gemensam regional flygplats i Gistad öster om Linköping och 1991 dök dessa tankar upp igen. I utredningen ”Gothia Airport – en regionflygplats i Östergötland" föreslogs att en flygplats för 830 miljoner kronor skulle byggas söder om Norsholm och invigas vid millennieskiftet, men projektet föll då det politiska stödet i de östgötska kommunerna uteblev.

Flygbolaget SAS slutade trafikera Norrköpings flygplats 2002 och passagerarantalet blev allt lägre. För att undvika nedläggning tog Norrköpings kommun över flygplatsen från Luftfartsverket 2006. Flygföretag och flyglinjer har kommit och gått och i dag dominerar chartertrafiken helt.

Sedan Bulltofta flygplats i Malmö stängdes 1972 är alltså det som i dag kallas Norrköping Airport den äldsta civila flygplatsen i landet.