Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköpings broar – frĂ„n Gamlebro till Tullhusbron

Broar har varit viktiga i Norrköping genom historien. Ännu pĂ„ 1700-talet fanns enbart Gamlebro, SaltĂ€ngsbron och Bergsbron – i dag finns det 21 broar.

Bergsbron Är 1876. Ur Norrköpings stadsarkivs samlingar.

Bergsbron Är 1876. Ur Norrköpings stadsarkivs samlingar.

Foto: Axel Rydin

Krönika2022-09-26 12:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I de skriftliga kĂ€llorna nĂ€mns inte nĂ„gon bro i Norrköping förrĂ€n pĂ„ 1330-talet, men med största sannolikhet har det funnits en överfart lĂ„ngt tidigare pĂ„ platsen för dagens Gamlebro. Norrköping hade redan frĂ„n början bebyggelse pĂ„ bĂ„da sidor av Strömmen och hĂ€r passerade ocksĂ„ en rad viktiga landsvĂ€gar. 

I slutet av 1300-talet utgick ett pĂ„bud frĂ„n riksdrotsen Bo Jonsson (Grip) om att sex hĂ€rader i östra Östergötland gemensamt skulle stĂ„ för underhĂ„llet av bron i Norrköping. Det visar att den inte bara var viktig för staden utan för hela regionen.

Gamlebro förstördes av ryssarna 1719 men var Ă„ter uppbyggd 1729. Den ”kastades af vĂ„ldsamt vattenflöde under ett bedöfvande brak i spillror” vid vĂ„rfloden 1788. Trots en rad ombyggnader och reparationer var bron 1829 i sĂ„ dĂ„ligt skick att den mĂ„ste ersĂ€ttas. Den nya JĂ€rnbron, byggd av gjutjĂ€rn, stod fĂ€rdig 1832. 

Drygt hundra Ă„r senare – vid jultid 1938 – invigdes den nuvarande bron. Den Ă€r 15 meter bred och konstruerad av cement. 

Bron har förmodligen helt enkelt kallats stadsbron sĂ„ lĂ€nge den var ensam i staden. PĂ„ 1719 Ă„rs karta kallas den ”Gambla broen”, senare pĂ„ 1700-talet ”Gamla- eller Stadsbron” och dĂ€refter JĂ€rnbron. Den nya cementbron ansĂ„gs inte kunna heta JĂ€rnbron och dĂ€rför Ă„teruppvĂ€cktes namnet Gamlebro.

Norrköpings andra bro tillkom i samband med att staden vĂ€xte norr om Strömmen i början av 1600-talet. Den första SaltĂ€ngsbron (frĂ„n början kallad ”Nya bron”) bekostades av hertig Johan av Östergötland och byggdes av allmogen 1614. Den förband den gamla stadskĂ€rnan med Nya staden pĂ„ SaltĂ€ngen. 

Bron som invigdes dĂ€r 1837 fick namnet Oscar Fredriks bro efter arvfursten Oscar Fredrik, hertig av Östergötland och sedermera kung under namnet Oscar II. Den unge prinsen var sjĂ€lv nĂ€rvarande vid invigningen. År 1980 ville kommunstyrelsen ge den nybyggda bro som ersatte Oscar Fredriks bro ett annat namn. SaltĂ€ngsbron valdes för att fĂ„ historisk anknytning till den Ă€ldsta bron. Dagens bro Ă€r den sjĂ€tte pĂ„ platsen. 

Bergbron – liksom den anslutande Kungsgatan – tillkom som en del av den nya stadsplan som antogs av drottning Kristinas förmyndarregering 1641. ”VĂ€stra bron” som den först kallades byggdes i början av 1640-talet. Den störtade samman 1661 och Ă„teruppbyggdes pĂ„ initiativ av invĂ„narna i Nordantill 1661–1662. En ny bro av sprĂ€ngd grĂ„sten uppfördes 1775. 

Den vĂ„ldsamma vĂ„rfloden i april 1788 skapade stor förstörelse bland stadens broar. Den raserade fyra av Bergsbrons stenvalv, störtade Gamlebro i djupet och ryckte bort Holmbron. Endast SaltĂ€ngsbron lyckades man med stor svĂ„righet rĂ€dda. 

År 1901 byggdes den nuvarande monumentala Bergsbron i betong: 145 meter lĂ„ng, 13 meter bred. Tre Ă„r senare fick den Ă€ven spĂ„rvĂ€gstrafik.

Den fjĂ€rde bron för trafik över Strömmen blev Hamnbron, som byggdes 1913–1915 och invigdes av drottning Viktoria. Den var en klaffbro för att fartyg skulle kunna ta sig till den inre delen av hamnen. Den gamla bron öppnades sista gĂ„ngen 1959 och revs elva Ă„r senare för att ersĂ€ttas av den nuvarande Hamnbron.

SpĂ„ngen vid Refvens grund har en drygt 200-Ă„rig historia. Den första gĂ„ngbron hĂ€r anlades 1802 pĂ„ initiativ av John Swartz d.Ă€. Den skadades av isen 1805, förstördes delvis 1822 och spolades 1859 i vĂ€g ”till ansenligt stycke af strömflöde”. År 1862 byggdes en ny spĂ„ng i gallerverk av jĂ€rn: 93 meter lĂ„ng och 2,67 meter bred. Sedan Strömmen smalnats av med fyllnadsmassor frĂ„n kraftverksbyggen och Strömparken skapats behövdes inte en sĂ„ lĂ„ng bro och 1926 kapades nĂ€stan 70 meter bort.

SÄ lÀnge det har funnits kvarnar och fiskeplatser pÄ holmarna i Strömmen har dessa förbundits av broar. NÀr Holmens gamla fabriksomrÄde öppnades upp för allmÀnheten som en del av Industrilandskapet faststÀlldes i början av 1990-talet fem nya, officiella bronamn: Dalkarlsbron, Kabelbron, Konserthusbron, Laxholmsbron och Stordammsbron. Holmbron (i dag mellan stadsmuseet och Arbetets museum) har dÀremot hetat sÄ Ànda sedan 1700-talet.

De övriga broar som i dag korsar Strömmen i Norrköping Àr jÀrnvÀgsbron och motorvÀgsbron vid Fiskeby, Himmelstadlundsbron, Riksbron, Dragsbron, Campusbron, Strömsholmsbron, Tullhusbron, HÀndelöbron och Kardonbron. Den frÄn början ensamma Gamlebro har alltsÄ fÄtt sÀllskap av 20 broar.

En historisk bro saknas dock i Norrköping: den klassiska Femöresbron som Ă„ren 1901–2016 förband Kneippen och Folkparken.