Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kaxiga rĂ„ttor – vad hĂ€nder om de angriper mig?

RÄttorna utanför mitt kontor Àr redan i full gÄng nÀr jag kommer till jobbet. Dom strosar omkring och letar mumsiga saker förmodar jag.

"NÀr katten Àr borta dansar rÄttorna pÄ bordet, tÀnker jag och tar en omvÀg förbi rÄttorna."

"NÀr katten Àr borta dansar rÄttorna pÄ bordet, tÀnker jag och tar en omvÀg förbi rÄttorna."

Foto: Ellinor Laestadius

Krönika2022-01-10 12:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag hade nog tĂ€nkt mig att rĂ„ttor skulle hĂ„lla sig undan nĂ€r mĂ€nniskor nĂ€rmar sig men detta Ă€r kaxiga rĂ„ttor. Jag gör ett litet, mycket litet, utfall mot de nĂ€rmsta och dĂ„ reagerar dom Ă€ndĂ„. Bra Ă€ndĂ„, tĂ€nker jag, att dom inte vĂ€nde sig mot mig. Det hade varit ett bevis pĂ„ att det gĂ„tt för lĂ„ngt. Det sĂ€gs att de allt fler synliga rĂ„ttorna har med olika grĂ€vningar och byggen att göra. RĂ„ttor skrĂ€ms upp och hittar nya födkrokar. NĂ„gon tjĂ€nstvillig katt kan jag inte se pĂ„ den hĂ€r bakgĂ„rden. 

SĂ„ gĂ„r dĂ„ vĂ„rterminen igĂ„ng. Det lĂ„ter sĂ„ lovande just ordet ”vĂ„rterminen” men lite kyla och mörker Ă„terstĂ„r pĂ„ vĂ€gen. TyvĂ€rr ökar antalet Coronafall sĂ„ vi fĂ„r se vad skolstarten för med sig. Även om ledigheten varit skön tycker sĂ€kert vĂ€ldigt mĂ„nga barn att det Ă€r kul att börja skolan igen. Men sĂ„ finns alla dom andra som dagen före skolstart hade svĂ„rt att somna, ont i magen och annat elĂ€nde. SjĂ€lv minns jag mig som ett barn som gĂ€rna gick till skolan. Visst kunde skolan vara rolig men framför allt var den vilsam för min del, förutsĂ€gbar och vilsam. SĂ€rskilt gĂ€llde detta de perioder nĂ€r min far hade ”problem med nerverna” som det beskrevs pĂ„ den tiden. Dessa problem gjorde att jag behövde vara mycket vaksam i vĂ„r relation. NĂ€r problem Ă€ndĂ„ uppstod i skolan blev det svĂ„rt dĂ„ jag absolut inte ville belasta pappa med sĂ„nt. Under en period, som jag dĂ„ upplevde som en evighet, var jag lovligt byte för en Ă€ldre kille som tycktes njuta av att skrĂ€mma, hĂ„na och slĂ„  yngre elever. Som barn har man svĂ„rt att se ljuset i tunneln och kĂ€nslan var att det inte fanns nĂ„gon lösning eller nĂ„got slut pĂ„ situationen. NĂ€r pappa frĂ„gade hur jag haft det i skolan var alltid svaret - ”bra”. 

Barn vill ogĂ€rna oroa sina förĂ€ldrar, barn har ofta svĂ„rt att tro pĂ„ att lösningar finns. Barn har fĂ€rre sĂ„dana erfarenheter. Just dĂ€rför Ă€r det vĂ€ldigt viktigt att vi vuxna tar det barn sĂ€ger pĂ„ allvar nĂ€r de vĂ€l sĂ€ger nĂ„got om olika svĂ„righeter. Förr i tiden kunde vuxna upplysa om att det var fult att skvallra nĂ€r barn försökte framföra olika missförhĂ„llanden.  Skvallerbytta bing bong, kunde barnen sjunga vid kĂ€nnedom. BĂ€ttre Ă€n sĂ„ förstĂ„r vi nu.

Barnkonventionen Ă€r lag men det gĂ„r lĂ„ngsamt med implementeringen. Beslut fattas som barn inte fĂ„r vara delaktiga i och de mĂ€nskliga rĂ€ttigheter som Ă€ven torde omfatta barn Ă€r alls inte sjĂ€lvklara. För barn Ă€r det svĂ„rt att framföra tankar och upplevelser nĂ€r de inte kĂ€nner att vuxna vill veta och nĂ€r de fĂ„r veta, tar saken pĂ„ allvar. LĂ€rare ska sĂ„klart inte bli utsatta av elever men samtidigt Ă€r det viktigt att betona att just de elever som utsĂ€tter lĂ€rare betydligt oftare utsĂ€tter andra elever. Utsatta elever berĂ€ttar ofta att de vet att den som utsĂ€tter har egna problem. Detta Ă€r nĂ„tt de fĂ„tt till sig men det hjĂ€lper föga nĂ€r nĂ„gon lösning inte presenterats. NĂ„got ”ljus i tunneln” finns inte. 

Nog finns det saker som mĂ„ste fĂ„ en lösning. Problem man behöver stanna vid till man vet vad som ska göras. De som har kunskap och makt kan behöva jobba över rent av. Vid vissa situationer skapas krisgrupper alltmedan annat lĂ€mnas dĂ€rhĂ€n med den givna undertexten- detta fĂ„r vi stĂ„ ut med. Men vi ska inte stĂ„ ut med att ett barn blir upprepat slagen i skolan, utfryst eller fĂ„r verbala krĂ€nkningar dagligen. NĂ€r ett barn ber om hjĂ€lp mĂ„ste en lösning fram! De Ă„ligger oss vuxna att dröja oss kvar, brygga mer kaffe och jobba pĂ„ tills en möjlig lösning finns, en i barnets ögon trovĂ€rdig lösning. 

Det tycks ju vara sÄ att företeelser som drabbar mÄnga leder till mer aktiva ÄtgÀrder och ett större engagemang. Men om man inte ser drabbade barn ett och ett sÄ Àr dom mÄnga. Till detta kommer mÄnga drabbade förÀldrar och slÀktingar. Om vi ser krÀnkningar som naturliga inslag i barnens skolmiljö blir det svÄrt att hitta en startpunkt, det kommer inget alarm som sammankallar till möte för en lösning. Alla barn berÀttar inte hemma om hur det Àr. Alla barn vet inte vad de har rÀtt till och vi vuxna Àr viktiga!

Allt Ă€r som bekant sĂ„ mycket bĂ€ttre i dagens skola Ă€n i den skola jag gick i. LĂ€rare Ă€r mer tillgĂ€ngliga och intresserade av barnen. Det görs ett stort jobb för att skapa trygghet i Norrköpings skolor. Men vi mĂ„ste ta nĂ€sta steg. ”Jag vill bara ha en vanlig skoldag”, sa en elev. En rimlig förvĂ€ntan eller hur?

RĂ„ttorna Ă€r kvar utanför. Visserligen Ă€r dom mĂ„nga men Ă€ndĂ„ tydligen inget akut problem som behöver fĂ„ en lösning. Om dom skulle angripa mig nĂ€r jag ska gĂ„ hem kanske det skulle bli annorlunda? Eller skulle det ses som nĂ„tt vi fĂ„r leva med? Visst skulle jag kunna förstĂ„ att dom vill försvara sitt och inte förstĂ„r bĂ€ttre men inte skulle jag nöja mig med den insikten. Det finns en grĂ€ns, somligt mĂ„ste fĂ„ en lösning. Vem Ă€r det som drar den dĂ€r grĂ€nsen? 

NÀr katten Àr borta dansar rÄttorna pÄ bordet, tÀnker jag och tar en omvÀg förbi rÄttorna.