Jag hade nog tÀnkt mig att rÄttor skulle hÄlla sig undan nÀr mÀnniskor nÀrmar sig men detta Àr kaxiga rÄttor. Jag gör ett litet, mycket litet, utfall mot de nÀrmsta och dÄ reagerar dom ÀndÄ. Bra ÀndÄ, tÀnker jag, att dom inte vÀnde sig mot mig. Det hade varit ett bevis pÄ att det gÄtt för lÄngt. Det sÀgs att de allt fler synliga rÄttorna har med olika grÀvningar och byggen att göra. RÄttor skrÀms upp och hittar nya födkrokar. NÄgon tjÀnstvillig katt kan jag inte se pÄ den hÀr bakgÄrden.
SĂ„ gĂ„r dĂ„ vĂ„rterminen igĂ„ng. Det lĂ„ter sĂ„ lovande just ordet âvĂ„rterminenâ men lite kyla och mörker Ă„terstĂ„r pĂ„ vĂ€gen. TyvĂ€rr ökar antalet Coronafall sĂ„ vi fĂ„r se vad skolstarten för med sig. Ăven om ledigheten varit skön tycker sĂ€kert vĂ€ldigt mĂ„nga barn att det Ă€r kul att börja skolan igen. Men sĂ„ finns alla dom andra som dagen före skolstart hade svĂ„rt att somna, ont i magen och annat elĂ€nde. SjĂ€lv minns jag mig som ett barn som gĂ€rna gick till skolan. Visst kunde skolan vara rolig men framför allt var den vilsam för min del, förutsĂ€gbar och vilsam. SĂ€rskilt gĂ€llde detta de perioder nĂ€r min far hade âproblem med nervernaâ som det beskrevs pĂ„ den tiden. Dessa problem gjorde att jag behövde vara mycket vaksam i vĂ„r relation. NĂ€r problem Ă€ndĂ„ uppstod i skolan blev det svĂ„rt dĂ„ jag absolut inte ville belasta pappa med sĂ„nt. Under en period, som jag dĂ„ upplevde som en evighet, var jag lovligt byte för en Ă€ldre kille som tycktes njuta av att skrĂ€mma, hĂ„na och slĂ„ yngre elever. Som barn har man svĂ„rt att se ljuset i tunneln och kĂ€nslan var att det inte fanns nĂ„gon lösning eller nĂ„got slut pĂ„ situationen. NĂ€r pappa frĂ„gade hur jag haft det i skolan var alltid svaret - âbraâ.
Barn vill ogÀrna oroa sina förÀldrar, barn har ofta svÄrt att tro pÄ att lösningar finns. Barn har fÀrre sÄdana erfarenheter. Just dÀrför Àr det vÀldigt viktigt att vi vuxna tar det barn sÀger pÄ allvar nÀr de vÀl sÀger nÄgot om olika svÄrigheter. Förr i tiden kunde vuxna upplysa om att det var fult att skvallra nÀr barn försökte framföra olika missförhÄllanden. Skvallerbytta bing bong, kunde barnen sjunga vid kÀnnedom. BÀttre Àn sÄ förstÄr vi nu.
Barnkonventionen Ă€r lag men det gĂ„r lĂ„ngsamt med implementeringen. Beslut fattas som barn inte fĂ„r vara delaktiga i och de mĂ€nskliga rĂ€ttigheter som Ă€ven torde omfatta barn Ă€r alls inte sjĂ€lvklara. För barn Ă€r det svĂ„rt att framföra tankar och upplevelser nĂ€r de inte kĂ€nner att vuxna vill veta och nĂ€r de fĂ„r veta, tar saken pĂ„ allvar. LĂ€rare ska sĂ„klart inte bli utsatta av elever men samtidigt Ă€r det viktigt att betona att just de elever som utsĂ€tter lĂ€rare betydligt oftare utsĂ€tter andra elever. Utsatta elever berĂ€ttar ofta att de vet att den som utsĂ€tter har egna problem. Detta Ă€r nĂ„tt de fĂ„tt till sig men det hjĂ€lper föga nĂ€r nĂ„gon lösning inte presenterats. NĂ„got âljus i tunnelnâ finns inte.
Nog finns det saker som mÄste fÄ en lösning. Problem man behöver stanna vid till man vet vad som ska göras. De som har kunskap och makt kan behöva jobba över rent av. Vid vissa situationer skapas krisgrupper alltmedan annat lÀmnas dÀrhÀn med den givna undertexten- detta fÄr vi stÄ ut med. Men vi ska inte stÄ ut med att ett barn blir upprepat slagen i skolan, utfryst eller fÄr verbala krÀnkningar dagligen. NÀr ett barn ber om hjÀlp mÄste en lösning fram! De Äligger oss vuxna att dröja oss kvar, brygga mer kaffe och jobba pÄ tills en möjlig lösning finns, en i barnets ögon trovÀrdig lösning.
Det tycks ju vara sÄ att företeelser som drabbar mÄnga leder till mer aktiva ÄtgÀrder och ett större engagemang. Men om man inte ser drabbade barn ett och ett sÄ Àr dom mÄnga. Till detta kommer mÄnga drabbade förÀldrar och slÀktingar. Om vi ser krÀnkningar som naturliga inslag i barnens skolmiljö blir det svÄrt att hitta en startpunkt, det kommer inget alarm som sammankallar till möte för en lösning. Alla barn berÀttar inte hemma om hur det Àr. Alla barn vet inte vad de har rÀtt till och vi vuxna Àr viktiga!
Allt Ă€r som bekant sĂ„ mycket bĂ€ttre i dagens skola Ă€n i den skola jag gick i. LĂ€rare Ă€r mer tillgĂ€ngliga och intresserade av barnen. Det görs ett stort jobb för att skapa trygghet i Norrköpings skolor. Men vi mĂ„ste ta nĂ€sta steg. âJag vill bara ha en vanlig skoldagâ, sa en elev. En rimlig förvĂ€ntan eller hur?
RÄttorna Àr kvar utanför. Visserligen Àr dom mÄnga men ÀndÄ tydligen inget akut problem som behöver fÄ en lösning. Om dom skulle angripa mig nÀr jag ska gÄ hem kanske det skulle bli annorlunda? Eller skulle det ses som nÄtt vi fÄr leva med? Visst skulle jag kunna förstÄ att dom vill försvara sitt och inte förstÄr bÀttre men inte skulle jag nöja mig med den insikten. Det finns en grÀns, somligt mÄste fÄ en lösning. Vem Àr det som drar den dÀr grÀnsen?
NÀr katten Àr borta dansar rÄttorna pÄ bordet, tÀnker jag och tar en omvÀg förbi rÄttorna.