Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Jag böjer mig för brutalcirkus med snyggt smidig Ängest

Skynda dig att köpa en biljett till lördag eller söndag

Adalberto Fernandez Torres frÄn Puerto Rico Àr artist i kapitel 1 i cirkusartisten Elise Bjerkelund Reines cirkusprojekt dÀr det med hjÀlp av vighetskonstnÀrer utforskas hur lÄngt mÀnniskor - sÄdana som du och jag - Àr villiga att böja oss fysiskt, mentalt och sexuellt.

Adalberto Fernandez Torres frÄn Puerto Rico Àr artist i kapitel 1 i cirkusartisten Elise Bjerkelund Reines cirkusprojekt dÀr det med hjÀlp av vighetskonstnÀrer utforskas hur lÄngt mÀnniskor - sÄdana som du och jag - Àr villiga att böja oss fysiskt, mentalt och sexuellt.

Foto: Östgötateatern

Krönika2023-09-01 21:41
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PremiÀr

How fare are you willing to bend?/Del 1/Brutal Grace

Medverkande: Adalberto Fernandez Torres och Elise Bjerkelund Reines.

Initiativtagare: Elise Bjerkelund Reines.

Scenograf och ljusdesigner: Hjalmar Nilsson.

Producent: Robin Karlsson

Plats: Teatervinden/Stora Teatern Norrköping/Östgötateatern

FredagskvĂ€llens premiĂ€rförestĂ€llning var utsĂ„ld. Vilket betyder att vi var cirka fyrtio personer som frĂ„n tvĂ„ hĂ„ll, utan skor pĂ„ fötterna, gick in i en grĂ„svart kub dĂ€r det i halvmörkret kunde anas en ung man som lĂ„g pĂ„ nĂ„got som sĂ„g ut som en strĂ€ckbĂ€nk av glas. Vi tillĂ€ts röra pĂ„ oss eller sitta pĂ„ golvet om vi ville, men vi fick absolut inte gĂ„ över de tejpade svarta streck som angav den triangel dĂ€r publiken fick vara.  

Ljudet i lokalen var skrĂ€mmande pĂ„ nĂ„got sĂ€tt; som medeltida kyrkklockor som dĂ„nande varnade för ofĂ€rd och fientliga angrepp. Den unge mannen pĂ„ strĂ€ckbĂ€nken började röra pĂ„ sig. Hans kropp framstod som helst lealös. Artisten Adalberto Fernandez Torres gav oss kort sagt en uppvisning i vĂ€rldsklass i konsten att vrida och vĂ€nda pĂ„ kroppens leder och muskler och senor intill den smĂ€rtgrĂ€ns dĂ€r kroppen gĂ„r sönder. 

Det Ă€r snyggt och Ă„ngestladdat pĂ„ en och samma gĂ„ng. Namnet pĂ„ den hĂ€r första akten av sex - den sista ges i maj 2024 - Ă€r pĂ„ svenska, i min översĂ€ttning, nĂ„got i stil med graciös brutalitet. Och det stĂ€mmer bra pĂ„ innehĂ„llet. Adalberto Fernandez Torres vrider och vĂ€nder pĂ„ sig ovanpĂ„, under och bredvid strĂ€ckbĂ€nken och det kĂ€nns som om taket sĂ€nker sig för honom; det blir trĂ€ngre, lĂ€gre och han behöver lĂ€gga huvudet rakt bakĂ„t pĂ„ ett skrĂ€mmande sĂ€tt för att ta sig igenom de stĂ€ndigt nya hinder som den förĂ€nderliga strĂ€ckbĂ€nken utmanar honom med. 

Jag hade lĂ„ngt i förvĂ€g bestĂ€mt mig för att inte lĂ„ta min kĂ€nslomĂ€ssiga och intuitiva upplevelse av förestĂ€llningen störas av intellektuella tankar om vad akten egentligen handlar om. Jag mumlade kbt-mantra om hĂ€r och nu och kĂ€nde mer Ă€n vad jag tĂ€nkte. Och det fungerade bra. 

NĂ€r strĂ€ckbĂ€nken sköts undan av den manlige artisten hördes ljud som av kulspruteeld och blinkande orosvĂ€ckande ljusvĂ„gor skavde i ögonen. I det dĂ€rpĂ„ följande tysta mörkret vĂ€xte ljudet av rasslande kedjor fram. Och plötsligt hĂ€ngde huvudpersonen i obekvĂ€ma stĂ€llningar i vad jag upplevde som rostiga och mycket obekvĂ€ma kedjor. 

Elise Bjerkelund Reines var med pĂ„ scenen som tekniker. Lugnt och stillsamt flyttade hon strĂ„lkastare frĂ„n den ena kanten och till den andra. NĂ€r aktens huvudperson hĂ€ngde i sina kedjor lĂ€ste hon Ă€ven upp en text som om jag förstĂ„tt det rĂ€tt skulle uttrycka hans kĂ€nslor och tankar. TyvĂ€rr lĂ€ste hon texten pĂ„ engelska - fast hon Ă€r norska - vilket i kombination med en vĂ€ldigt skramlig ljudmiljö gjorde det mycket svĂ„rt att höra vad hon sa. Det enda jag uppfattade var att mannen i kedjorna upplevde sin kropp och sitt huvud som tomma och att han ville bli uppfylld. 

De dÀr orden var kanske i och för inte sÄ viktiga? Det var kanske helt i sin ordning att de endast hördes flÀckvist? Meningen var möjligen aldrig att skriva folk pÄ nÀsan om vad cirkusen handlade om. Jag vÀljer att tolka det sÄ. Att jag uppfattade "tomt och innehÄllslöst" och i stort sett inget mer av den unge mannens tankar och kÀnslor var nog precis som det skulle.

Slutet pÄ den knappt 35 minuter lÄnga förestÀllningen pÄ Teatervinden var dramatiskt och laddat. Böjde han sig eller inte? Mitt rÄd Àr att skynda sig att fÄ en biljett till lördagens eller söndagens förestÀllningar. Som publik fÄr du en skickligt mÀrklig upplevelse. Och det Àr en ynnest att fÄ undra över vad man varit med om.