Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Interaktion Àr ett vanskligt samspel

Sommarlov! VÄgar vi hoppas pÄ nĎt liknande sommaren 94 nu nÀr det Àr dags för EM i fotboll?

"Ett lÀsÄr lÀggs bakom oss. Jag har mött sÄ mÄnga barn som det blivit svÄrt för att komma till sin rÀtt i skolan och sÄ mÄnga förÀldrar i oro för sina barn."

"Ett lÀsÄr lÀggs bakom oss. Jag har mött sÄ mÄnga barn som det blivit svÄrt för att komma till sin rÀtt i skolan och sÄ mÄnga förÀldrar i oro för sina barn."

Foto: Henrik Montgomery/TT

Krönika2021-06-14 12:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NÄvÀl sport Àr ju ÀndÄ bara sport, samvaro Àr viktigare och att bara vara. Kanske kan vi ocksÄ hoppas pÄ ett allt lugnare coronalÀge.

NÄtt av det bÀsta jag visste som liten var att frysande spring upp till pappa efter badet och lÄta mig inlindas i filtar. Att sedan ligga dÀr under och nÀstan sova, höra lekande barn och pappas radiotransistor. Pappa trodde nog att jag sov men för det mesta lÄga jag bara dÀr och njöt. Som att vila i allt det goda men slippa all interaktion som skulle kunna bli fel och slita sommardrömmen i bitar.

Skulle kunna tĂ€nka mig att i samvaro med barn och barnbarn göra likadant nu. Linda in mig filtar och njuta av nĂ€rheten allt medan jag lĂ„tsas sova. Men det gĂ„r ju inte, skulle se vĂ€ldigt tokigt ut. Ibland kan jag fantisera om samvaro helt utan ord och helt utan att nĂ„gon Ă€r pĂ„ vĂ€g bort. Konstigt, tĂ€nker jag, ord betyder mycket för mig  och jag vill prata, vrida och vĂ€nda pĂ„ saker för att kanske förstĂ„ mer eller nytt. Men interaktion med andra kan vara vĂ€ldigt svĂ„rt. Ibland kommer nĂ„gons ord att kĂ€nnas helt annorlunda Ă€n deras exakta betydelse. Jag kan tycka mig kĂ€nna av  god mĂ€nniska framför mig och sĂ„ sĂ€ger personen nĂ„got som splittrar bilden i tusen bitar. PĂ„ samma sĂ€tt som ord kan  vara mycket viktiga kan ord vara helt överflödiga. 

Den som till sist fĂ„r ur sig ord för att beskriva nĂ„tt viktigt, för att försöka förbĂ€ttra nĂ„got, kan finna att orden bara grĂ€vt ett djupare dike. ”BerĂ€tta varför du gjorde sĂ„â€, kan vi sĂ€ga till ett barn, eller ”vad Ă€r det som Ă€r fel”. Barnet vill kanske först inte ens försöka berĂ€tta i ord men försöker kanske Ă€ndĂ„. Först mĂ„ste barnet omsĂ€tta förvirrade kĂ€nslor i ord, vilka verbala förklaringar kommer att duga, undrar barnet kanske. NĂ€r nĂ„got Ă€r svĂ„rt Ă€r det just svĂ„rt och att förklara kan lĂ€tt förstĂ„s som att ta fram dugliga ursĂ€kter. Om varje mĂ€nniska Ă€r ett mysterium kan ingen förstĂ„s utifrĂ„n nĂ„gon sorts allmĂ€n bild av vad en mĂ€nniska behöver för att mĂ„ bra. 

Ibland hamnar barn pĂ„ möten i skolan dĂ€r de förvĂ€ntas berĂ€tta hur saker förhĂ„ller sig. Förklara sina tillkortakommanden. Troligen har var och en av oss gjort saker vi ogĂ€rna vill, ens försöka, förklara. Interaktion Ă€r ett vanskligt samspel. Vi öppnar oss och hoppas bli tolkade och respekterade utifrĂ„n vĂ„ra goda avsikter men sĂ„ blir det inte alltid. En del barn drar sig undan och vill inte ta risken att försöka mer. En del kastar sig in i interaktion som i ett litet krig. 

Ett lĂ€sĂ„r lĂ€ggs bakom oss. Jag har mött sĂ„ mĂ„nga barn som det blivit svĂ„rt för att komma till sin rĂ€tt i skolan och sĂ„ mĂ„nga förĂ€ldrar i oro för sina barn. För de allra flesta löper skolĂ„ren pĂ„, kanske blir inte alla sedda som de önskat, kanske fĂ„r en del inte nĂ„gon nĂ€ra vĂ€n, kanske vĂ€xer inte allas sjĂ€lvförtroende som det borde men för de allra flesta fungerar Ă€ndĂ„ skolan. MĂ„nga, det bör man minnas, gĂ„r med glĂ€dje till skolan. För vĂ„ra barn Ă€r ett lĂ€sĂ„r en oĂ€ndlighet och en dags hĂ€ndelser kan sĂ€tta livslĂ„nga spĂ„r. Jag har dessutom mött mĂ„nga pedagoger som orkat ha hjĂ€rtat med i jobbet vilket Ă€r en stor sak för barn som har det svĂ„rt. Till alla er plockar jag en stor bukett blommor i grannars obevakade trĂ€dgĂ„rdar och skickar till er, allt detta digitalt förstĂ„s. 

Om du undrar vart jag nu tar vÀgen sÄ lÀgger jag mig under en filt vid TinnerbÀcksbadet och hör glada barn leka. Kanske kan jag fantisera fram pappas transistorradio och lyssna pÄ svensktoppen sÀnd frÄn SvÀrtinge Folkets hus 1962, men bara kanske.