NÄvÀl sport Àr ju ÀndÄ bara sport, samvaro Àr viktigare och att bara vara. Kanske kan vi ocksÄ hoppas pÄ ett allt lugnare coronalÀge.
NÄtt av det bÀsta jag visste som liten var att frysande spring upp till pappa efter badet och lÄta mig inlindas i filtar. Att sedan ligga dÀr under och nÀstan sova, höra lekande barn och pappas radiotransistor. Pappa trodde nog att jag sov men för det mesta lÄga jag bara dÀr och njöt. Som att vila i allt det goda men slippa all interaktion som skulle kunna bli fel och slita sommardrömmen i bitar.
Skulle kunna tÀnka mig att i samvaro med barn och barnbarn göra likadant nu. Linda in mig filtar och njuta av nÀrheten allt medan jag lÄtsas sova. Men det gÄr ju inte, skulle se vÀldigt tokigt ut. Ibland kan jag fantisera om samvaro helt utan ord och helt utan att nÄgon Àr pÄ vÀg bort. Konstigt, tÀnker jag, ord betyder mycket för mig och jag vill prata, vrida och vÀnda pÄ saker för att kanske förstÄ mer eller nytt. Men interaktion med andra kan vara vÀldigt svÄrt. Ibland kommer nÄgons ord att kÀnnas helt annorlunda Àn deras exakta betydelse. Jag kan tycka mig kÀnna av god mÀnniska framför mig och sÄ sÀger personen nÄgot som splittrar bilden i tusen bitar. PÄ samma sÀtt som ord kan vara mycket viktiga kan ord vara helt överflödiga.
Den som till sist fĂ„r ur sig ord för att beskriva nĂ„tt viktigt, för att försöka förbĂ€ttra nĂ„got, kan finna att orden bara grĂ€vt ett djupare dike. âBerĂ€tta varför du gjorde sĂ„â, kan vi sĂ€ga till ett barn, eller âvad Ă€r det som Ă€r felâ. Barnet vill kanske först inte ens försöka berĂ€tta i ord men försöker kanske Ă€ndĂ„. Först mĂ„ste barnet omsĂ€tta förvirrade kĂ€nslor i ord, vilka verbala förklaringar kommer att duga, undrar barnet kanske. NĂ€r nĂ„got Ă€r svĂ„rt Ă€r det just svĂ„rt och att förklara kan lĂ€tt förstĂ„s som att ta fram dugliga ursĂ€kter. Om varje mĂ€nniska Ă€r ett mysterium kan ingen förstĂ„s utifrĂ„n nĂ„gon sorts allmĂ€n bild av vad en mĂ€nniska behöver för att mĂ„ bra.
Ibland hamnar barn pÄ möten i skolan dÀr de förvÀntas berÀtta hur saker förhÄller sig. Förklara sina tillkortakommanden. Troligen har var och en av oss gjort saker vi ogÀrna vill, ens försöka, förklara. Interaktion Àr ett vanskligt samspel. Vi öppnar oss och hoppas bli tolkade och respekterade utifrÄn vÄra goda avsikter men sÄ blir det inte alltid. En del barn drar sig undan och vill inte ta risken att försöka mer. En del kastar sig in i interaktion som i ett litet krig.
Ett lÀsÄr lÀggs bakom oss. Jag har mött sÄ mÄnga barn som det blivit svÄrt för att komma till sin rÀtt i skolan och sÄ mÄnga förÀldrar i oro för sina barn. För de allra flesta löper skolÄren pÄ, kanske blir inte alla sedda som de önskat, kanske fÄr en del inte nÄgon nÀra vÀn, kanske vÀxer inte allas sjÀlvförtroende som det borde men för de allra flesta fungerar ÀndÄ skolan. MÄnga, det bör man minnas, gÄr med glÀdje till skolan. För vÄra barn Àr ett lÀsÄr en oÀndlighet och en dags hÀndelser kan sÀtta livslÄnga spÄr. Jag har dessutom mött mÄnga pedagoger som orkat ha hjÀrtat med i jobbet vilket Àr en stor sak för barn som har det svÄrt. Till alla er plockar jag en stor bukett blommor i grannars obevakade trÀdgÄrdar och skickar till er, allt detta digitalt förstÄs.
Om du undrar vart jag nu tar vÀgen sÄ lÀgger jag mig under en filt vid TinnerbÀcksbadet och hör glada barn leka. Kanske kan jag fantisera fram pappas transistorradio och lyssna pÄ svensktoppen sÀnd frÄn SvÀrtinge Folkets hus 1962, men bara kanske.