Alla tillkortakommanden tycks nuförtiden behöva nÄgon sort bokstavskombination.
Det sĂ€gs vara bra för att man dĂ„ vet vilka svĂ„righeter personen har vilket fĂ„r mig att undra; nog syns vĂ€l dessa svĂ„righeter och nog tar sig dessa svĂ„righeter olika uttryck? Ytterst tycks det mig Ă€ndĂ„ som att syftet med diagnoser Ă€r att förklara att personer med den eller den diagnosen vill vĂ€l precis som alla men det blir svĂ„rt ibland. Det hĂ€nder att skolor vill att elever ska fĂ„ nĂ„gon diagnos för att som man dĂ„ sĂ€ger âbĂ€ttre kunna förstĂ„ och ge stöd!â. De svĂ„righeter en ev. diagnos sedan visar pĂ„ Ă€r sjĂ€lvklart redan kĂ€nda av sĂ„vĂ€l skola som hem. Konstigt vore det vĂ€l annars?
Det ligger en fuling pĂ„ lur. En misstanke om att mĂ€nniskor eller framför allt barn Ă€r lata, elaka, kantiga eller kanske Ă€ngsliga för att liksom slippa nĂ„got och komma undan. AlltsĂ„, egentligen kan hen men hen vill inte. I fulingen ingĂ„r inte tanken âförmĂ„r inteâ nĂ€ fulingen Ă€r byggd pĂ„ â vill inteâ. Vill inte göra rĂ€tt för sig, vill inte lyda och vill inte förstĂ„ saker som vanligt folk. Men alla dessa âfulingtankarâ kan motsĂ€gas med en diagnos. Jaha, sĂ€ger dĂ„ alla fulingar, Ă€r det dĂ€rför, men hur gör man med sĂ„na dĂ„?
Forskarna Bengt Persson och Elisabeth Persson har, i ett ingĂ„ende förĂ€ndringsarbete, studerat hur inkluderande synsĂ€tt bland pedagoger fĂ„tt genomslag med ökade skolresultat som en av effekterna. De menar att en viktig del av utvecklingsarbetet var en tankestilsförĂ€ndring hos lĂ€rarkollektivet som gjorde att man sĂ„g och lyckades bryta med gamla traditioner. âDet blev naturligt att alla elever skulle undervisas i det ordinarie klassrummetâ. âElevers olikheter sĂ„gs inte lĂ€ngre som problematiskt, utan som en tillgĂ„ng och en naturlig del i skolans förutsĂ€ttningar och verksamhet. Nu vill jag för min del direkt sĂ€ga att det inte alls Ă€r sĂ„ âlĂ€ttâ i alla fall. Det vet pedagoger och det vet förĂ€ldrar. Men denna tankestil Ă€r Ă€ndĂ„ viktig.
SĂ„ fort nĂ„gon kliver utanför det âvanligaâ, som i sig tycks bli allt mer smalt, ropas pĂ„ kunskap och fortbildning. Hur âhundanâ ska vi göra med hen? Barn i sig Ă€r ju ovanliga sĂ„ nĂ€r barn dessutom Ă€r; dĂ€r utöver ovanliga, blir det riktigt svĂ„rt. För att arbeta med barn behöver man utbildning dĂ„ man inte förmodas förstĂ„ barn utifrĂ„n att vi sjĂ€lva varit barn eller utifrĂ„n de kunskaper om mĂ€nniskor livet gett oss. SĂ„ hĂ€r pĂ„ lite Ă€ldre dar ser jag sjĂ€lv tydligt mina svagheter och brister. Jag kan erkĂ€nna dom rent av. Somligt Ă€r mindre trivsamt att erkĂ€nna men jag vet numer att alla har sina svagheter. Den som inte har mod eller förmĂ„ga att fĂ„ syn pĂ„ egna svagheter har svĂ„rt att förstĂ„ andras.
NÀr alla Àr lika kan allt förmodas fungera perfekt. Men hur Àr det med det dÀr lika? Nu Àr det snart dags för Sveriges fotbollslandslag att spela VM och laget mÄste prestera ihop. Men Àr det en samling funktionellt lika personer i landslaget? Med stor sÀkerhet inte och Àven om man har en del straff kvar i sin idrottspedagogik Àr jag övertygad om att Janne Andersson verkligen behöver se till individerna och vad var och en behöver för att prestera. NÄgon har sÀkert brister gÀllande impulskontroll, nÄgon har Ängest, nÄgon kan inte lÀsa spelmodellerna och nÄgon behöver se spelsÀttet i bilder för att kunna omfatta det. En sak de har gemensamt, en önskan om att vinna matcher och troligen finner de alla dessutom nöje i att spela fotboll. Intresse och lust överbryggar en hel del olikheter. Man kan alltsÄ arbeta mot gemensamma mÄl trots olikheter. Men ska man ha med en Zlatan?
Jag jobbade under en period pĂ„ barnpsykiatriska avdelningen i Linköping. Jag var helt utan annan utbildning Ă€n den man har nĂ€r man precis lĂ€mnat gymnasiet. DĂ€r mötte jag hyperaktiva barn som man dĂ„ testade amfetamin pĂ„ och jag vill minnas att lĂ€karen som drev detta försök var frĂ„n Norge. En glad och lite vild kille blev en dag inlagd för utredning. Ett par dagar senare mötte jag honom i terapin dĂ€r han satt med pĂ€rlplattor dagarna i Ă€nda. Medicineringen hade fungerat och han var inte till besvĂ€r alls i den mĂ„n han alls âvarâ. En del elever som jag möter kĂ€nner inte igen sig sjĂ€lva nĂ€r de fĂ„r medicin. Ăven om skolan fungerar bĂ€ttre undrar deras vĂ€nner vad som hĂ€nt med dom. Det som i vissa sammanhang framstĂ„r som tillkortakommanden Ă€r i andra sammanhang förmĂ„gor som uppskattas
Vi har vÄra tillkortakommanden vi mÀnniskor och somliga tillkortakommanden Àr svÄra att leva med. Man behöver stöd och hjÀlp men man behöver Àven fÄ tillhöra gemenskapen precis som alla andra. Troligen behöver en del av oss medicin för att kunna fungera som vi hoppats men sammanhanget ska helst inte tvinga oss till det.
Ja som du vet anser jag att tusen blommor ska fĂ„ blomma hur allergisk jag Ă€n blir. Jag Ă€r förövrigt tacksam över att det finns dom som stĂ„r ut med just mig. Om nĂ„gon pĂ„stĂ„r att jag till och med berikar det sammanhang jag finns i kĂ€nns det vĂ€ldigt fint Ă€ven om jag har svĂ„rt att tro det. Hur kan det vara sĂ„, kanske du undrar? Livet lĂ€rde mig att nogsamt dölja mina fel för att möjligen duga. Mer Ă€n sĂ„ hoppades jag nog inte pĂ„ men jag har burit pĂ„ nĂ„gon sorts revanschlust. De svagas revansch. Det som etiketterats âsvaghetâ fast sĂ„ ofta var ödmjukhet, inlevelse, avsaknad av lust att slĂ„ sig fram eller helt enkelt mĂ€nniskor som inte orkade eller hade lust att förstĂ€lla sig.
SĂ„, lille vĂ€n, var den du Ă€r och bli den du kan bli. Ăr jag i nĂ€rheten ska jag skydda och försvara dig. Se upp för fulingar av olika slag men kom alltid ihĂ„g att alla innerst inne Ă€r smĂ„, mycket smĂ„.