Trafikproppar efter dålig trafikpolitik
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vid 1990-talets början blev det helt fritt för etablering av stormarknader på Ingelsta. Den eran har nyss kulminerat i en kritiklös explosiv utbyggnad. Tidigare brukade miljögrupper och politiker protestera mot ohämmad etablering med tanke på konsekvenserna i form av kundresornas tjocka trafik och farliga avgasutsläpp. Men nu har det varit tyst om det, trots att det varit lätt att räkna ut att trafikströmmarna nu blir avsevärt stridare. Rikstrafik fastnar nu också i proppar på norra infarten. Några nya avlastningsleder finns inte i sikte.
Trots trettio års dåliga erfarenheter, trafikpolicyn är efterbliven! Politikerna är nu istället fullt upptagna av sina miljardprojekt; Resecentrum, Ostlänken och Citybanan i Stockholm, vilka Norrköping ska vara med och betala. Jag tror att många Norrköpingsbor har svårt att greppa de storvulna idéerna kring Butängen och tåget. Här finns inget som underlättar kommunikationerna till tåg eller mellan stadshalvorna.
I Norrköpings stora dröm som logistikcentrum finns ett viktigare tåg att sikta på, nämligen mellan Händelö och norrut till stambanan. Och lika viktigt är att knyta ihop E 4 och E 22 via Händelö och tunnel under Lindökanalen. Det skulle gynna Östra promenaden och innerstan.