Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sluta hugga längs spåren

Stubbar, överallt stubbar. I detta landskap, som nu förändrats så drastiskt. Foto: Robert Svensson

Stubbar, överallt stubbar. I detta landskap, som nu förändrats så drastiskt. Foto: Robert Svensson

Foto: Robert Svensson

Norrköping2008-02-19 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu har banverket satt igång med att skövla all växtlighet längs järnvägarna.Med 20 meter breda kalhuggna gator tror Banverket att tågolyckor med träd på ledningar och spår skall avvärjas.Detta tycks motiveras med att det stormar var och varannan dag i Sverige?Skövlingen medför att "kolfällorna" i växtlighet längs tusentals mil järnväg försvinner. Därför är nu tågresan inte lika miljövänlig än före denna totalt vansinniga skövling av allt som växer vid järnvägen.Vilken risk för tågtrafiken kan små buskar av sälg, vide, hassel, en och rönn eller hallon egentligen vara? Hur kan företrädare för kunskap om skogsskötsel ställa upp på detta totalt dåraktiga sätt att gallra bort allt istället för enbart det fåtalet träd som kan vara i riskzonen för kullblåsning?Har dårskapen blivit allmängods i dagens Sverige?Under all kritik är att kommunerna tillåtit detta utan att ifrågasätta tillvägagångssättet.Det visar på att det finns inga kunskaper och inget intresse för naturvård i kommunerna.
Läs mer om