Klimathotet var tydligen en bluff
Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Al Gore flög omkring och predikade att vi måste ändra livsstil och införa ett lågenergisamhälle och minimera utsläppen av växthusgaser, annars kommer uppvärmningen leda till att inlandsisarna och polarisarna kommer att smälta. Det skulle leda till att havet skulle stiga och översvämma alla lågländer med stora mängder flyktingar från dessa. Dessutom skulle det varmare klimatet förändra växtzonerna och öknarna breda ut sig.Vid olika "klimatmöten" i Sverige och internationellt kom man överens om att koldioxidutsläppen måste kraftigt minskas. Det fastslogs att vi skulle minska utsläppen med upp till 40 procent före 2020. Sedan har politiker hävdat att det borde minskas med minst 80 procent till 2050. Det ena överbudet efter det andra har förekommit i debatten om klimatet.Men hur målet skulle nås det glömdes bort. Ett viktigt inslag i debatten var att utsläppen från biltrafiken måste snarast minskas. Det fanns då förslag om att få upp mycket av den långväga godstrafiken på järnvägen. Då måste järnvägarnas kapacitet kraftigt ökas. Det borde då leda till att alla de sträckor som saknar dubbelspår prioriterades för denna utbyggnad.Det gäller ju att NU se till att utsläppen från godstrafiken med långtradare verkligen minskas.Men det har nu glömts bort då det istället från alla politiska ledare ropas efter en snabb utbyggnad av två nya järnvägar för trafik med höghastighetståg.Denna utbyggnad kommer att ta i anspråk alla ekonomiska resurser och pågå under 20-30 år. Under tiden fortsätter utsläppen, att snarare öka än minska, från motorfordonstrafiken med gods. Denna satsning på höghastighetsjärnvägarna är bevis på att varningarna för uppvärmningen av klimatet anses vara en bluff. Vi kan fortsätta som tidigare för höghastighetstågen kommer att lösa klimathotet.Men resultatet av de 25 åren som gått förlorade, då direkta åtgärder försummats kommer säkerligen snarare bli en varmdusch än en kalldusch.De som då har nytta av höghastighetstågen är de massor av klimatflyktingar som söker sig en något svalare bosättning, där det ännu finns fastmark att odla och leva på.