Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Helhetsbild på etanol viktig

Etanol som bränsle har fått dåligt rykte, men det viktigt att att tänka på hur etanolen framställs, påpekar Stefan Arrelid (mp).Foto: Niclas Sandberg/arkiv

Etanol som bränsle har fått dåligt rykte, men det viktigt att att tänka på hur etanolen framställs, påpekar Stefan Arrelid (mp).Foto: Niclas Sandberg/arkiv

Foto: Sandberg Niclas

Norrköping2008-07-28 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag tycker det är bra med en kritisk diskussion om hur lämpliga olika bränslen är i våra fordon. Etanol kan ibland vara mer till skada än nytta, till exempel då regnskog skövlas för att skapa utrymme för nya plantager. Det är därför viktigt att ha en kritisk syn på vilket sätt etanolen har tagits fram. Etanol framställs idag i huvudsak av majs, vete och sockerbetor. Av dessa betraktas sockerbetor som den bästa råvaran eftersom den är mer energieffektiv och för att den inte är en matgröda. Etanolproduktion baserat på majs är inte energioptimalt och är också högst etiskt tveksamt. Dock är det viktigt att kritiskt granska så att arbetare på sockerplantager har bra arbetsvillkor. Det är stor skillnad på energivärdet på den etanol som tillverkas av Agroetanol på Händelö mot produktionen på många andra konventionella anläggningar i världen. Vanligtvis är energiutfallet rätt lågt vid etanolproduktion.Produktionen på Händelö sker dock i ett system med andra anläggningar, så att synergieffekten ger ett större energiutfall. Biogas är emellertid mest intressant eftersom det är mer energieffektivt. Det är också viktigt att vi inte enbart ställer om till andra drivmedel eller till elbilar. Bilarna måste också bli allt mer bränslesnåla.Miljöpartiet har föreslagit att miljöbilspremien borde förändras så att premiens storlek skulle vara högre vid köp av dyrare bilar. Att som idag ha samma storlek på premien oavsett om man köper en etanolbil eller biogasbil är inte rimligt då den senare är dyrare.Miljöpartiet vill också, till skillnad från regeringspartierna, att de som konverterar sin bil till mer miljöanpassade bränslen också ska få ett bidrag motsvarande 30 procent av konverteringskostnaden. Det känns inte särskilt konstruktivt att som folkpartiet kräva att miljöbilspremien tas bort utan att komma med några andra konkreta förslag.Däremot välkomnar jag moderaternas mer konstruktiva arbete med att diskutera hur miljöbilspremien kan förbättras och vilka andra åtgärder som kan vara bra.Även de idéer som centerpartiet föreslår är väl värda att diskutera, framför allt vad gäller att öka cykelåkande och kollektivtrafik som är nödvändigt då det är viktigt att det totala resandet med bil minskar.
Läs mer om