Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bygg båtsänk istället för billyft över kanalen

Norrköping2009-10-27 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Signaturen Trailerpark IF vill ersätta båtlyften i Söderköping med en billyft. Till det kan man bara säga en sak: Det var det dummaste vi läst! Lösningen på Söderköpings trafikproblem är givetvis att både båtar och bilar åker som förr, dock utan en bro som öppnas i tid och otid, oftast det senare alternativet. Därför föreslår vi att man under E22:an gräver kanalen minst 30 meter djupare än nu, så att även båtar med lång mast kommer under. Detta skapar garanterat fler arbetstillfällen än ett billyft som man hitta på vilken bilskrot som helst. Dessutom kommer det utan tvekan att locka fler turister. Nu kanske einsteinarna hos Trailerpark IF invänder med att vattnet på den ena eller den andra sidan inte kan rinna uppåt. På detta finns två olika lösningar. Antingen bygger man slussar på varsin sida om E22, eller så gräver man helt sonika kanalen 30 meter djupare hela vägen från Mem i Östergötland till Sjötorp i Västergötland, varmed även många andra broöppningar skulle lösas på ett smidigt sätt. Detta om något borde väl skapa arbetstillfällen! Dessutom skulle man kunna riva de 58 tidsödande slussarna. Med tidsvinsten skulle Göta kanal kunna bli en värdig konkurrent till Ostlänken.
Läs mer om