Behövs verkligen Ostlänken?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Behövs verkligen den nya järnvägen Ostlänken? Idag kör X 2000 sträckan Norrköping-Stockholm på 71 minuter. Med upprustning av Stockholm C kan restiden troligen kapas ned till en dryg timma. Att köra samma sträcka, på ny järnväg via Skavsta och Nyköping, tar ungefär samma tid.
Den intressanta sträckan är Norrköping-Linköping. Den är hårt trafikerad med pendeltåg, fjärrtåg och godståg.För sträckan Norrköping- Gistad finns förslag om ny järnväg utarbetade. En ny bana innebär avsevärt förkortade restider. Ostlänken är tänkt som en ny snabbtågsjärnväg mellan Järna och Linköping. Ekonomiskt blir det en förlustaffär som alltmer förefaller vara inriktad på att snabba upp förbindelserna Stockholm -Nyköping/Skavsta.
För Norrköpings/Linköpings del bör det vara ett krav att projektet startas med en ny järnväg mellan Norrköping och Gistad.