Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Behövs verkligen Ostlänken?

Norrköping2005-12-15 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Enligt Widar Anderssons ledarartikel 10 december bör Norrköpings kommun satsa på att den kommande Ostlänken får en hållplats vid Skavsta flygplats. Alternativt kan Arlanda - med snabbara tågförbindelser - betraktas som Norrköpings flygplats. Anderssons åsikt är häpnadsväckande.
Behövs verkligen den nya järnvägen Ostlänken? Idag kör X 2000 sträckan Norrköping-Stockholm på 71 minuter. Med upprustning av Stockholm C kan restiden troligen kapas ned till en dryg timma. Att köra samma sträcka, på ny järnväg via Skavsta och Nyköping, tar ungefär samma tid.
Den intressanta sträckan är Norrköping-Linköping. Den är hårt trafikerad med pendeltåg, fjärrtåg och godståg.För sträckan Norrköping- Gistad finns förslag om ny järnväg utarbetade. En ny bana innebär avsevärt förkortade restider. Ostlänken är tänkt som en ny snabbtågsjärnväg mellan Järna och Linköping. Ekonomiskt blir det en förlustaffär som alltmer förefaller vara inriktad på att snabba upp förbindelserna Stockholm -Nyköping/Skavsta.
För Norrköpings/Linköpings del bör det vara ett krav att projektet startas med en ny järnväg mellan Norrköping och Gistad.
Läs mer om