Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Alla kan inte ta sig till högskolan

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Norrköping2008-04-04 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag har med intresse följt debatten om grund- och gymnasieskolan. Till stora delar håller jag med Widar Andersson i dessa frågor. Även om den nuvarande regeringen inte direkt imponerar på mig måste jag medge att utbildningsminister Jan Björklund i vissa frågor tycks hitta rätt. Som man säger; Även en blind höna (tupp?) kan hitta ett korn.Att ta bort det individuella programmet som det ser ut i dag är helt rätt. Det bör vara grundskolans sak att se till att dem som söker till gymnasiet har godkända betyg. Om det sker genom ett tionde grundskoleår eller på något annat sätt får framtiden visa. Däremot behövs det säkert någon sorts alternativ för de som av andra orsaker, t ex nyanlända flyktingungdomar, behöver starthjälp på gymnasiet. Eller för den som inte vill välja ett av de program som finns utan vill plocka ihop ett "eget" gymnasieprogram. Likaså är det helt rätt att ifrågasätta om alla gymnasieelever verkligen skall läsa samma (kärn)ämneskurser oberoende vilket program man går på. Tanken att alla ska få högskolebehörighet är i och för sig bra, men den håller inte i längden. Det kan inte vara vettigt att en elev som vill bli byggnadssnickare ska ha samma kunskapskrav på sig i kärnämnena som en som läser naturvetenskap och har siktet inställt på universitetsstudier. Det finns utmärkta möjligheter för den som senare i livet vill byta riktning och gå vidare i sina studier. Både KomVux och Folkhögskolan står till förfogande, även om regeringen just nu gör sitt bästa för att försämra den möjligheten.Jag menar att man
t o m kunde höja kraven på kunskaperna i kärnämnena på de program som är högskoleförberedande. Kärnämneskurserna på de yrkesförberedande programmen kunde man säkert mera kunna anpassa till yrkesämnena. T ex kunde man med fördel, som ett exempel, på fordonsprogrammen, använda sig av olika bil- och reparationshandböcker såväl under lektionerna i svenska som engelska. Visst, lärarna i svenska och engelska måste i så fall lära sig i ny vokabulär. Men att lära sig mer om sitt ämne är väl bara utvecklande...
Läs mer om