Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skolreklam kostar många lärarlöner

Friskolorna använder för mycket pengar till marknadsföring skriver Ingrid Westlund (V) på dagens insändarsida.

Friskolorna använder för mycket pengar till marknadsföring skriver Ingrid Westlund (V) på dagens insändarsida.

Foto: Fotograf saknas!

FOLKBLADET INSÄNDARE2014-03-13 11:14
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolinspektionen gjorde i höstas flygande inspektioner vid 62 fristående gymnasieskolor runt om i landet. De hade fått signaler om att elever inte fick tillräckligt med lärarstöd. Det visade sig att dessa signaler stämde. Vid en tredjedel av den observerade tiden fick eleverna låg grad av lärarstöd från lärare. Resurserna till skolan, nationellt sett, har i stort varit oförändrade sedan 2006. Trots detta upplever lärare att skolan och undervisningen drabbas av nedskärningar. Kan det finnas resurstjuvar i skolan som gör att tiden för undervisning upplevs minska?

För en tid sedan genomfördes en gymnasiemässa i Norrköping. Den gick ut på att skolorna skulle marknadsföra sig. Det kan finnas anledning att fundera över hur stor del av den skattefinansierade skolpengen som används till ”marknadiseringen” av skolan.

Anders Hultin, före detta vd för den konkursade JB-koncernen och numera vd för Fria läroverken, uppger vid ett offentligt möte i Stockholm att hans bolag lägger ner 7000 kr per elev/år i marknadsföring. Det innebär 12.6 miljoner enbart för detta vinstdrivande företag, som nu också finns i Norrköping. Om alla fristående gymnasieskolor i landet skulle lägga ner lika mycket så hamnar vi på ca 600 miljoner per år.

På Norrköpings samtliga gymnasieskolor (kommunala som ”fria”) går idag ca 6000 elever. Låt oss anta att skolorna endast lägger ner 1/3 av det som Fria läroverken lägger ner på marknadsföring. Då skulle vi hamna på 6000 x 2333 kr = 14 miljoner kronor.

14 miljoner kronor räcker till drygt 25 lärarlöner.

Att placera skolan på en marknadsplats handlar om att se skola och undervisning som vilken vara som helst. Ytterligare 25 gymnasielärare i Norrköping handlar om att höja kvaliteten på den undervisning som bedrivs och som så väl behövs.

Läs mer om