Film,
Kalak
Cnema
Regi: Isabella Eklöf
I rollerna: Emil Johnsen, Asta Kamma August, Maka Abelsen, SĂžren Hellerup m fl.
Betyg: 3
Isabella Eklöf kontrasterar sin films senare gemyt med en till en början förvirrande och sedan skrÀmmande inledningsscen. Det gÄr ganska snabbt upp att den sexuella akten Àr incestuöst dÀr far förgriper sig pÄ sin son. En scen som Àr svÄr att skaka av sig. Det finns bÄde karaktÀrer och sidohistorier som förblir lite för anonyma men överlag arbetar Eklöf med tydlighet i sin filmatisering av Kim Leines sjÀlvbiografiska roman.
Efter den skrĂ€mmande starten hamnar vi pĂ„ Grönland dĂ€r Jan bor med sin familj. Han arbetar som sjuksköterska. Viljan att bli en âkalakâ (Ă€kta och âskitigâ grönlĂ€ndare) Ă€r stor. En metod för att uppnĂ„ detta Ă€r att ha sexuellt umgĂ€nge med diverse grönlĂ€ndska kvinnor utan att ta hĂ€nsyn till deras eller sin frus kĂ€nslor. Dessa beteende Ă€r ocksĂ„ hanteringen av det obearbetade traumat frĂ„n tonĂ„ren som han bĂ€r runt. Trots att han vill anpassa sig till lokalbefolkningen blir han en form av kolonisatör genom sitt beteende. Danmarks utnyttjande av Grönland Ă€r nĂ€mligen ett annat Ă€mne för filmen. Oftast passerande som hastigast men som ett sĂ€tt att spegla Jans exploatering av mĂ€nniskorna omkring honom. Allt gör han med ett glatt leende. Han Ă€r inte en typisk traumapatient. Inte för att han saknar destruktiva drag och beteenden, men han bĂ€r dessa med ett lĂ€ttsamt leende.
Utan att ha lĂ€st boken gissar jag att Jans Ă€ktenskap och fru har försvunnit lite för mycket i transformationen till film. Hon lever med en man som stĂ€ndigt bedrar henne och verkar Ă€ndĂ„ pĂ„ nĂ„got sĂ€tt inte sĂ€rskilt betungad. BĂ„de hon och barnen verkar nĂ€stan vara fantasifigurer vid sidan om medan Jan hanterar livet bĂ€st han kan. Ăven andra rollfigurer verkar förvĂ„nansvĂ€rt accepterande inför Jans diverse olika spel med andra mĂ€nniskors kĂ€nslor.
Eklöf berĂ€ttar en originell historia och hĂ„ller en röd trĂ„d rakt igenom filmen. Hon har som regissör ett eget sprĂ„k och en egen röst. DĂ€r den vecklar Ă€r förmĂ„gan att beröra. MĂ€nniskor valsar ut och in pĂ„ ett sĂ€tt som gör det svĂ„rt att knyta an till dem. âKalakâ chockerar mer Ă€n berör. Klippningen mellan extrema nĂ€rbilder och storskaliga utsnitt gör att det ibland kĂ€nns en distans mellan duken och tittaren. NĂ„got som skĂ„despelarna kompenserar genom att vara vĂ€ldigt naturliga. Det Ă€r lĂ€tt att förestĂ€lla sig in i sammanhangen.