Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hamnblockaden över – men fortsĂ€tter

TvĂ„ samtidiga fackliga blockader – och EU-sanktioner. Det har gjort att den ryska fartygstrafiken till Sverige i praktiken upphört under vĂ„ren.
–Tillsammans Ă€r det klart att det gör skillnad, sĂ€ger Hamnarbetarförbundets ordförande Martin Berg.

Blockaderna och sanktionerna mot ryska fartyg har haft effekt i de svenska hamnarna. Arkivbild.

Blockaderna och sanktionerna mot ryska fartyg har haft effekt i de svenska hamnarna. Arkivbild.

Foto: Adam Ihse/TT

Ukrainakriget2022-05-14 07:24

Vid midnatt, natten mot lördagen, tog Hamnarbetarförbundets blockad av ryska fartyg, ryskt gods och sjötrafik till och frÄn ryska hamnar slut.

Samtidigt pÄgÄr dock fortfarande Transports blockad och EU-sanktionerna med anledning av Rysslands krig mot Ukraina.

Sammantaget har de ryska fartygen i stort sett försvunnit frÄn de svenska hamnarna.

– Det finns skĂ€l att tro att EU-sanktionerna fungerar. Det har bara kommit ett enda fartyg som har begĂ€rt undantag och det kom direkt under pĂ„sken, sĂ€ger Eric Tedesjö, branschchef pĂ„ Sveriges Hamnar.

– Sedan dess har vi inte sett nĂ„gra ryska fartyg och sĂ„ lĂ„ngt vi kan se framĂ„t finns det inte heller nĂ„gra kommande.

"Mer lÄngtgÄende"

I fjol gjorde ryska fartyg som jÀmförelse 140 anlöp till svenska hamnar, enligt Eric Tedesjö.

Martin Berg, ordförande för Hamnarbetarförbundet, anser att det snarare Àr blockaderna Àn EU-sanktionerna som stoppat den ryska fartygstrafiken.

– Den har mer eller mindre upphört. Men det finns ju orsak och skĂ€l till det och det Ă€r att vi gick ut tidigt och att Transport sedan hakade pĂ„, sĂ€ger han.

– VĂ„rt varsel och Transports ocksĂ„ Ă€r ju mer lĂ„ngtgĂ„ende Ă€n EU:s sanktioner. Men det spelar ingen roll. Tillsammans Ă€r det klart att det gör skillnad.

Drastisk minskning

MÄnga företag har Àven pÄ eget initiativ minimerat handeln med Ryssland, poÀngterar Berit Blomqvist, vd för branschorganisationen Sveriges SkeppsmÀklareförening.

– Det Ă€r flera av vĂ„ra medlemmar som sagt nej till att ha nĂ„got med ryskĂ€gda rederier eller ryska företag att göra, trots att det drabbar dem sjĂ€lva, sĂ€ger hon.

Transportarbetarförbundets blockad, som gÀller till den 31 maj, omfattar ryskÀgda, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg.

Enligt Transport, som hÀnvisar till EU-siffror, brukade cirka 280 sÄdana fartyg regelbundet trafikera EU:s hamnar.

Det har minskat drastiskt efter Rysslands invasion av Ukraina.

"Antalet ryska fartyg i EU har minskat rejÀlt och mer eller mindre upphört i svenska hamnar. Det talar för att vÄr blockad har nÄtt sitt syfte", sÀger Transports ordförande Tommy Wreeth i ett pressmeddelande.

Nya varsel?

Vad som hÀnder efter den 31 maj Àr fortfarande oklart. Men varken Transport eller Hamnarbetarförbundet utesluter ytterligare ÄtgÀrder.

– Vi fĂ„r se vad som hĂ€nder. Just nu Ă€r det 31 maj som gĂ€ller, men nĂ€r det börjar nĂ€rma sig kanske vi fĂ„r tĂ€nka om, sĂ€ger Sirin Celik, pressansvarig pĂ„ Transport.

Hamnarbetarförbundet har ett styrelsemöte redan pÄ mÄndag, dÀr frÄgan kommer att diskuteras.

– Vi tĂ€nker mycket och funderar pĂ„ vad vi ska göra. Vi ska diskutera vad vi kan göra för folket och hamnarbetarna i Ukraina, det hĂ€r Ă€r ju inte över, sĂ€ger Martin Berg.

Fakta: Sanktioner och blockader mot sjöfarten

Hamnarbetarförbundet varslade den 17 mars om sympatiÄtgÀrder för sina kollegor i Ukraina. Blockaden har gÀllt "ryska fartyg, ryskt gods och sjötrafik till och frÄn ryska hamnar".

Den 19 mars tackade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj Hamnarbetarförbundet i ett av sina tal.

Hamnarbetarförbundets blockad trÀdde i kraft den 28 mars.

Den 30 mars varslade Transportarbetareförbundet om blockad av "ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg" frÄn den 1 maj.

Den 5 april kom EU överens om att bland annat inkludera ryska fartyg i det femte sanktionspaketet med anledning av Rysslands krig mot Ukraina.

FrÄn och med den 16 april tas ryskflaggade fartyg inte lÀngre emot i EU-hamnar. Sanktionerna gÀller ocksÄ fartyg som flaggat om efter den 24 februari. EU:s sanktioner undantar dock visst gods.

Den 3 maj framkom att Sveriges Hamnar stÀmmer Hamnarbetarförbundet för blockaden, som arbetsgivarorganisationen anser Àr olovlig.

Den 6 maj enades parterna utan förhandling i Arbetsdomstolen. Sveriges Hamnar drog tillbaka stÀmningen, i gengÀld tidsbegrÀnsade Hamnarbetarförbundet sitt varsel.

13 maj: Vid midnatt natten till lördagen avslutades Hamnarbetarförbundets blockad. Transports blockad fortsÀtter till och med den 31 maj.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!