Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kritik mot BrommanedlÀggning: "Oseriöst"

Regeringens besked att de vill avveckla Bromma flygplats fÄr kritik för att ha skett utan dialog och innan Arlanda har tillrÀcklig kapacitet.
–Det har varit bakom stĂ€ngda dörrar, sĂ€ger Fredrik KĂ€mpfe, branschchef pĂ„ Transportföretagarna.

Branschorganisationen Transportföretagen kritiserar regeringen för att inte ha fört dialog före beskedet om att de vill stÀnga Bromma flygplats.

Branschorganisationen Transportföretagen kritiserar regeringen för att inte ha fört dialog före beskedet om att de vill stÀnga Bromma flygplats.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Transporter2021-04-21 15:53

Beskedet att regeringen vill stÀnga Bromma flygplats kom pÄ en presstrÀff med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) under onsdagen.

Fredrik KÀmpfe pÄ Transportföretagarna menar att regeringen inte har fört dialog och dessutom anvÀnt underlag inhÀmtat mitt "under brinnande pandemi". Ett av regeringens argument för att stÀnga Bromma flygplats grundade sig i Swedavias rapport, som visar att flygplatsens drift inte Àr affÀrsmÀssigt motiverad.

– Rapporten frĂ„n Swedavia togs fram under brinnande pandemi och dĂ„ Ă€r det klart att man inte fĂ„r nĂ„got positivt besked. Ett privat alternativ har dykt upp som vill driva flygplatsen och menar att de kan göra det med vinst. SĂ„vitt vi vet har man inte ens lyssnat pĂ„ det, sĂ€ger Fredrik KĂ€mpfe.

Oseriöst agerande

– Det Ă€r klart att vi Ă€r bekymrade över den hĂ€r politiken som bedrivs just nu. Det Ă€r ett ganska oseriöst agerande frĂ„n regeringen som inte visat nĂ„gra tendenser till att se flyget som en del av Sveriges transportstruktur, fortsĂ€tter han.

Regeringen vill att trafiken pÄ Bromma flygplats ska flyttas över till Arlanda.

Carl Bergkvist, nÀringspolitisk expert pÄ Stockholms Handelskammare, tycker att det Àr viktigt att saker görs i rÀtt ordning nÀr det gÀller flygplatsprojekten i Stockholm. Han tycker att Bromma flygplats ska slÄ igen pÄ sikt, men inte Ànnu.

– Innan Bromma stĂ€ngs mĂ„ste Arlanda byggas ut. Annars görs saker i fel ordning.

Det behövs en till start- och landningsbana pĂ„ Arlanda, anser han. Även om flyget för nĂ€rvarande bara Ă€r en brĂ„kdel av vad det har varit sĂ„ kan vi inte planera infrastrukturen utifrĂ„n ett krislĂ€ge, sĂ€ger han.

– Det Ă€r oundvikligt med fler banor. Flyget Ă€r i en omstĂ€llning nu, om ett par decennier kommer det att vara klimatneutralt.

WWF-rapport visar att det gÄr

VĂ€rldsnaturfonden (WWF) har tagit fram en egen luftfartsrapport som visar att all trafik frĂ„n Bromma kan flyttas till Arlanda utan att flygplatsen mĂ„ste byggas ut. Enligt rapporten kunde Arlanda Ă„r 2000 hantera 276 000 starter och landningar pĂ„ tvĂ„ banor, medan man Ă„r 2019 kunde hantera 233 000 starter och landningar pĂ„ tre banor.

– Vi har visat att inte ens under "peaktimmarna" kommer det hĂ€r att vara ett problem. Vi tittade tre Ă„r tillbaka i tiden och kunde se att man aldrig överskridit kapacitetsgrĂ€nserna, sĂ€ger Madeleine van der Veer, ansvarig för samhĂ€llspolitik hos WWF.

Bromma ligger nÀra centrala Stockholm, men Arlanda kan rÀcka till om bara kommunikationerna mellan Arlanda och Stockholm förbÀttras, tycker Carl Bergkvist pÄ Stockholms Handelskammare.

– Arlandabanan behöver köpas ut, det Ă€r för dyrt att Ă„ka nu. DĂ„ behövs körfĂ€lt enbart för bussarna. Vi har mĂ€tt, och det skulle minska restiden med en halvtimme.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!