Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sverige pÄ vÀg att bli först med elvÀgar

Sverige Ă€r pĂ„ god vĂ€g att fĂ„ en av vĂ€rldens första permanenta elvĂ€gar för lastbilstransporter. Nu finns ocksĂ„ ett förslag hur utbyggnaden och driften av 3 000 kilometer elvĂ€g ska finansieras.
–Det handlar om vĂ„r överlevnad, sĂ€ger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Flera pilotprojekt av elvÀgar har redan testats i Sverige. HÀr en tvÄ kilometer lÄng elvÀg mellan Arlanda och Rosersbergs logistikomrÄde. Arkivbild.

Flera pilotprojekt av elvÀgar har redan testats i Sverige. HÀr en tvÄ kilometer lÄng elvÀg mellan Arlanda och Rosersbergs logistikomrÄde. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Transport2021-09-01 17:30

Sveriges första permanenta elvĂ€g, pĂ„ E20 mellan Hallsberg och Örebro, planeras vara klar redan 2025.

– Om det hĂ€r faller vĂ€l ut kan vi se elvĂ€gar pĂ„ fler strĂ€ckor de kommande Ă„ren, sĂ€ger utredaren Elisabet Falemo, som pĂ„ tisdagen överlĂ€mnade ett förslag pĂ„ hur ett framtida regelverk för elvĂ€gar kan se ut.

Trafikverket planerar för ytterligare 3 000 kilometer vĂ€g som kan bli aktuell för en framtida utbyggnad. Ännu Ă€r det oklart vilken vĂ€g den teknologiska utvecklingen tar och vilken lösning som blir standard internationellt. NĂ„got Trafikverket konstaterade i en rapport i februari, och förordade satsningar pĂ„ framförallt laddstationer framför elvĂ€gar de kommande tio Ă„ren.

Först i vÀrlden

Men det finns starka regionala intressen för elvÀgar frÄn sÄvÀl transportköpare, Äkerier och andra aktörer, framhÄller en optimistisk Tomas Eneroth.

– Det hĂ€r kommer Ă€ndĂ„ att rulla ut ganska snabbt.

– Med den första permanenta elvĂ€gen i vĂ€rlden, för det kommer den att bli i sĂ„ fall, sĂ„ ligger Sverige i framkant.

Transportsektorn stÄr för cirka en tredjedel av Sveriges utslÀpp av vÀxthusgaser. Redan om tio Är ska transportutslÀppen minska med 70 procent enligt de nationella mÄlen.

– Vi Ă€r det land i EU med störst andel laddbara fordon. Nu gĂ„r vi vidare och elektrifierar de stora transporterna, dĂ€r de större utslĂ€ppen sker, sĂ€ger infrastrukturministern.

– Det handlar om att bĂ„de reducera utslĂ€ppen till 2030 men ocksĂ„ se till att vi Ă€r helt utslĂ€ppsfria till 2045.

"Polsk kolkraft"

Moderaterna kritiserar regeringen för att inte ha sÀkrat den fossilfria elproduktionen i Sverige.

– Det finns mĂ„nga aktörer som viftar med varningsflagg att vi inte har den el vi behöver för att stĂ€lla om transportsektorn och satsa pĂ„ nya industrier, sĂ€ger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.

OmstÀllningen till elektrifierade transporter Àr viktig för Sverige, framhÄller hon.

– Men den kan inte ske om vi ska driva det med importerad polsk kolkraft. Det Ă€r dĂ€r vi riskerar att hamna om regeringen inte hanterar kĂ€rnkraftsfrĂ„gan.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!