Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Schibsted lyfter på oväntat stark rapport

Den norska mediekoncernen Schibsted, som bland annat äger Blocket och Aftonbladet, lyfter med drygt 4 procent på Oslobörsen. Ett oväntat starkt resultat för årets första kvartal ligger bakom kursuppgången.

Mediekoncernen Schibsted, med koncernchef Kristin Skogen Lund, gick bättre än väntat i första kvartalet. Arkivbild

Mediekoncernen Schibsted, med koncernchef Kristin Skogen Lund, gick bättre än väntat i första kvartalet. Arkivbild

Foto: Berit Roald NTB/TT

Samhälle och välfärd2021-05-06 11:12

Av Schibsteds rapport för årets första kvartal framgår att omsättningen under kvartalet steg med 12 procent jämfört med motsvarande kvartal 2020, till 3,4 miljarder norska kronor.

Bättre än väntat

Rörelseresultatet (ebitda) mer än fördubblades till 594 miljoner norska kronor, upp från 285 miljoner. Vinsten före skatt rusade uppåt till 294 miljoner kronor, upp från 77 miljoner ett år tidigare.

Resultatet var bättre än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en rörelsevinst på drygt 500 miljoner, rapporterar den norska nättidningen E24.no med hänvisning till en prognossammanställning gjord av TDN Direkt.

Vinstlyftet påverkas av en positiv utveckling inom alla affärsområden, men det är särskilt nyhetsmedierna som haft ett starkt kvartal, enligt vd Kristin Skogen Lund. Detta hänger enligt Skogen Lund ihop med fler digitala abonnemang och en stark trend för digitala annonser.

Stark digital tillväxt

För Aftonbladet blev det under första kvartalet ett intäktslyft på 7 procent. Samtidigt steg de digitala prenumerationsintäkterna med 26 procent och de digitala annonsintäkterna med 20 procent.

"Pandemin har varit krävande för oss alla, samtidigt har den bidragit till en express-digitalisering av samhället. Det har gett Schibsted goda möjligheter till en långsiktig och värdeskapande tillväxt", skriver Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal i en kommentar.

"Det glädjande är att vi nu åter ser en stark tillväxt i digitala annonsintäkter, som är tillbaka på samma nivå som 2019. Aftonbladet presterar mycket bra med rörlig bild, starka annonsformat och hög räckvidd. Också Blocket ökar sina annonsintäkter något", tillägger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!