Tidigare har partierna öppnat för en halvering av flygskatten per passagerare. Nu avskaffas den omdiskuterade skatten i stället.
– Vi gör det för att främja flygtrafiken i hela landet och därmed förbättra tillgängligheten i hela landet. Det blir helt enkelt sänkta biljettpriser, säger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg på presskonferensen.
Flygskatten infördes 2018 och har inneburit skatteintäkter på omkring 1,8 miljarder kronor om året.
Ett påslag
För en resenär har det inneburit ett påslag på priset beroende på hur lång resan är. Inom Europa har det handlat om 76 kronor utifrån årets skattesats, enligt Skatteverkets hemsida, medan resor till USA inneburit en skatt på 315 kronor. För länder som till exempel Thailand har det handlat om 504 kronor per passagerare.
Linda Lindberg säger på pressträffen att det nu handlar om 82 kronor lägre biljettpris inom Sverige medan det handlar om omkring 325 kronor för resor till USA. Förändringen är tänkt att genomföras från och med sommaren 2025.
– Vill man värna förmågan att ha bra flygförbindelser och Sverige som hubb internationellt så måste man se till att inte diskriminera just den konkurrensfördel som Sverige kan ha. Det här ligger både i linje med långsiktig klimatpolitik och värna det avlånga landets resmöjligheter, säger statsminister Ulf Kristersson (M).
Flera remissinstanser har dock varit kritiska mot ett slopande av flygskatten och sågat idén. Förutom Naturvårdsverket har en rad forskare från lärosäten som Chalmers och KTH påpekat att EU:s system täcker mindre än hälften av svenskarnas flygutsläpp.
På en fråga från TT om det inte kommer att innebära att Sverige riskerar att missa klimatmålen, svarar Linda Lindberg:
– Vad det gäller våra svenska klimatmål så kommer det inte bli en jättestor förändring. Vår ambition är att det här kommer att öka antalet resenärer på våra flyg vilket i förlängningen innebär mer flygtrafik. Det kommer påverka klimatutsläppen, men det är något vi får titta på längre fram.
Extremt viktigt
Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) säger samtidigt att slopandet är extremt viktigt för svenskt näringsliv.
– Det här är jätteviktigt för många företag och stora delar av näringslivet — att vi kan behålla flyglinjer. Det är också så att det är en minoritet av länder inom EU som har en flygskatt. Det ger Sverige en jättetuff konkurrensnackdel, säger hon.