MÄnga taxibolag i Sverige drivs i smÄ verksamheter, med fÄ bilar och smÄ marginaler. NÀr coronapandemin slog till i vÄras tog bolagen stryk eftersom de inte fick nÄgra intÀkter, samtidigt som företagens fasta kostnader fanns kvar.
ââGenerellt sett har de senaste mĂ„naderna varit oerhört tuffa. Trots att samhĂ€llet inte har varit nedstĂ€ngt, sĂ„ Ă€r det som att taxibolagen har genomlevt en nedstĂ€ngning pĂ„ grund av reserestriktionerna, sĂ€ger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska taxiförbundet.
Mehdi Fard Àr taxichaufför i centrala Stockholm. Han jobbar för Taxi Stockholm, en ekonomisk förening dÀr de anslutna Äkerierna Àr delÀgare.
ââDet var tufft redan före pandemin, men nĂ€r coronaviruset spreds i Sverige kĂ€ndes det som sista spiken i kistan. Förut kunde jag ha runt 30 kunder pĂ„ en dag, nu Ă€r jag nere pĂ„ runt sex. SĂ„ det Ă€r ett katastrofalt lĂ€ge, sĂ€ger han.
RÀknar de som försvunnit
Mehdi Fard berÀttar att han sover dÄligt pÄ grund av oro inför framtiden.
ââDet Ă€r nĂ€stan enbart sömlösa nĂ€tter. Jag ser ocksĂ„ att mina kollegor mĂ„r jĂ€ttedĂ„ligt och blir sĂ„klart orolig eftersom vi Ă€r som en familj.
MÄnga av Mehdi Fard kollegor har ocksÄ försvunnit under de senaste mÄnaderna.
ââDet Ă€r ganska uppenbart att mĂ„nga gĂ„tt i konkurs eller stĂ€llt av sina bilar i vĂ€ntan pĂ„ bĂ€ttre tider. Varje dag rĂ€knar vi som Ă€r kvar hur mĂ„nga som har försvunnit. Vi vet inte heller om vi kommer se dem igen. Det Ă€r en sĂ„dan bedrövlig situation, sĂ€ger han.
Han fÄr medhÄll av branschkollegan Marco Elieh, som berÀttar att han fÄtt avskeda tvÄ av sina taxichaufförer pÄ sitt Äkeri.
ââJag kunde inte behĂ„lla dem eftersom jag förlorade cirka 75 procent av mina intĂ€kter. Jag har haft den hĂ€r verksamheten i 28 Ă„r och vill inte förlora den, men det har ju blivit extra belastning pĂ„ mig eftersom jag nu Ă€r den enda som kör, sĂ€ger han.
"Hanka sig fram"
I mars i Är hade 24 taxibolag gÄtt i konkurs, vilket Àr en tredubbling jÀmfört samma period i fjol, enligt siffror frÄn kreditupplysningsföretaget UC.
ââDet följer förmodligen samma trend som frĂ„n andra branscher, att de svaga bolagen gick i konkurs först. Under april, maj och juni var ocksĂ„ antalet konkurser för taxibolagen relativt högt, men sedan stannade det av och i juli och augusti var vi tillbaka pĂ„ normala nivĂ„er igen, sĂ€ger Richard Damberg, ekonom pĂ„ UC.
Taxiförbundets Claudio Skubla tror att mÄnga taxibolag avvecklat sina företag i vÀntan pÄ att kunderna ska komma tillbaka.
ââMĂ„nga har ocksĂ„ avregistrerat sina taxifordon och permitterat personal, kanske Ă€r Ă€garen till företaget den enda som kör. Jag tror att mĂ„nga av vĂ„ra medlemmar har det vĂ€ldigt kĂ€rvt, det Ă€r den bilden de mĂ„lar upp nĂ€r vi pratar med dem. De försöker hanka sig fram pĂ„ olika sĂ€tt, sĂ€ger Claudio Skubla.
EfterfrÄgar nytt stöd
Den 9 september presenterade regeringen ett stödpaket pÄ fem miljarder kronor för att stötta enskilda firmor. Syftet med stödet Àr att hjÀlpa företag som tappat stora delar av intÀkterna under pandemin, men som inte kunnat dra nytta av tidigare ÄtgÀrder, som korttidspermitteringar och omstÀllningsstöd.
Claudio Skubla pÄ Svenska taxiförbundet Àr positiv till krispaketet, men efterfrÄgar ocksÄ ett ekonomiskt riktat stöd till taxibolagen, för att sÀkerstÀlla tillgÀnglighet i hela landet. Han varnar för att taxibolagens neddragningar ska drabba resten av samhÀllet.
ââVi Ă€r oroade över att om taxibolagen slĂ„s ut, sĂ„ riskerar flera regioner och kommuner att bli helt utan fungerande taxiverksamhet. Men ocksĂ„ att det finns fĂ€rre som kan köra Ă€ldre och sjuka, sĂ€ger Skubla.
Marco Elieh hoppas pÄ att livet snart ÄtergÄr till det normala.
ââJag Ă€r en positiv mĂ€nniska, men det Ă€r Ă€rligt talat ett stort frĂ„getecken över vad som kommer att hĂ€nda. Jag har stor respekt för pandemin, och Ă€r sjĂ€lv rĂ€dd för att bli smittad, samtidigt fortsĂ€tter rĂ€kningarna att komma, sĂ€ger han.