Den 6 oktober 2010 sÄg Instagram dagens ljus och pÄ bara tvÄ Är hade Kevin Systrom och Mike Kriegers skapelse vÀxt till över en miljard anvÀndare.
Men med en global pandemi, sommarens Black lives matter-protester och höstens presidentval i USA har utvecklingen pÄ Instagram i Är blivit tydligare Àn nÄgonsin.
De harmoniska paradisbilderna som kanske mer Àn nÄgot annat förknippades med plattformen vÀcker inte lÀngre samma intresse. I stÀllet har Instagram svÀmmat över av insamlingar, namnlistor och olika sÀtt att organisera sig pÄ.
Mest effektiva plattform
Redan 2016 skapade Rebecca Davis "Rallyandrise". Ett konto tÀnkt att hjÀlpa mÀnniskor att organisera sig politiskt. De senaste mÄnaderna har antalet följare pÄ kontot mer Àn dubblerats till 24 000.
ââMĂ€nniskor var desperata efter rĂ„d och guidning i hur man gör nĂ„got, sĂ€ger Davis.
Ăven Emily Pattersson, chef över sociala medier pĂ„ den amerikanska advokat- och medborgarrĂ€ttsrörelsen ACLU, har sett en liknande utveckling.
ââInstagram Ă€r vĂ„r mest effektiva plattform nĂ€r det kommer till att fĂ„ anvĂ€ndare att faktiskt gĂ„ vidare med Ă„tgĂ€rdslĂ€nkarna, sĂ€ger Patterson.
ââDĂ€r finns publiken som vi försöker nĂ„, fortsĂ€tter hon.
Thunberg pÄ Instagram
Bland dem som har anvÀnt Instagram för att lyfta fram sociala frÄgor som rasism, sexism eller klimathot finns före detta presidentkandidaten Hillary Clinton, realitystjÀrnan Kim Kardashian och svenska Greta Thunberg.
PÄ sitt Instagramkonto lÀgger 17-Äringen varje fredag upp en bild pÄ sig sjÀlv med den numera vÀrldskÀnda skylten med budskapet: "Skolstrejk för klimatet".
Greta Thunberg har över 10 miljoner följare och varje bild gillas och kommenteras av hundratusentals personer.
Immunologen "Dr Noc", som anvÀnder sig av Instagram för att informera under coronapandemin, menar att det handlar om att överraska anvÀndarna med kunskap.
ââMĂ€nniskor föredrar munsbitar av information med bildtexter som Ă€r enkla att ta till sig men som ocksĂ„ Ă€r underhĂ„llande, sĂ€ger han.