Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dramatisk ökning av statens lÄnebehov

Coronakrisen skapar ett kraftigt ökat statligt lÄnebehov nÀr skatteintÀkterna rasar och krisÄtgÀrderna vÀxer snabbt. Detta innebÀr en rejÀl ökning av RiksgÀldens upplÄning.

RiksgÀldsdirektören Hans Lindblad vÀntas presentera en rejÀl höjning av statens lÄnebehov i Är. Arkivbild

RiksgÀldsdirektören Hans Lindblad vÀntas presentera en rejÀl höjning av statens lÄnebehov i Är. Arkivbild

Foto: Joakim Goksör/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-05-19 06:06

Budgetunderskottet antas i Är öka till 402 miljarder följt av 76 miljarder 2021. Detta berÀknas lyfta Sveriges offentliga skuld till 45 procent av BNP i slutet av 2021, enligt RiksgÀlden. Vid utgÄngen av 2019 lÄg skulden pÄ 35 procent av BNP.

Över nivĂ„n i finanskrisen

Detta innebÀr en dramatisk ökning av statens lÄnebehov, som Àven pÄverkas av att det under prognosperioden Àr mÄnga tidigare obligationslÄn som förfaller och nu mÄste refinansieras, enligt Anna Sjulander, tillförordnad avdelningschef med ansvar för RiksgÀldens skuldförvaltning.

– Det ligger lĂ„ngt över den nivĂ„ vi sĂ„g i finanskrisen 2009, sĂ€ger hon om lĂ„nebehovet.

RiksgÀldens plan Àr att möta detta lÄnebehov med en bombmatta av nya statspapper i alla tÀnkbara löptider. Köpare, och de som alltsÄ lÄnar ut pengarna, Àr exempelvis banker, pensionsbolag och olika utlÀndska fonder.

– Vi ökar först den kortfristiga upplĂ„ningen, i framförallt statsskuldvĂ€xlar. DĂ€refter anpassar vi obligationsupplĂ„ningen i kronor, för att till sist komplettera med obligationer i utlĂ€ndsk valuta, sĂ€ger Sjulander.

– Konkret innebĂ€r det att volymen i vĂ„ra regelbundna auktioner ökar för alla statspapper, tillĂ€gger hon.

En grön obligation som RiksgÀlden planerar för kommer först nÀr regeringen faststÀllt ramarna för statens klimat- och miljöutgifter. RiksgÀlden utgÄr frÄn att det blir minst tio miljarder kronor.

– Antagandet Ă€r försiktigt och volymen kan komma att bli dubbelt sĂ„ stor, sĂ€ger Sjulander.

25-Ärig obligation

En ny 25-Ärig obligation berÀknas komma i november och planen Àr att lÄna 10 miljarder kronor med den.

– Vi möter krisen utifrĂ„n en styrkeposition. Vi har ett bĂ€ttre utgĂ„ngslĂ€ge och större handlingsfrihet Ă€n mĂ„nga andra lĂ€nder, sĂ€ger riksgĂ€ldsdirektören Hans Lindblad pĂ„ en webbsĂ€nd presskonferens.

Han pekar pÄ hur detta gynnsamma utgÄngslÀge, med en historiskt och internationellt sett lÄg statsskuld, har skapats av mÄnga Är av budgetdisciplin och Sveriges finanspolitiska ramverk.

Han tonar ned riskerna med att statsskulden nu ökar.

– Det Ă€r med betydande avstĂ„nd lĂ„ngt ifrĂ„n de nivĂ„er som annars brukar annars brukar anses som problematiska.

Lindblad tillÀgger att förutom att utgifterna ökar i pandemin, sÄ faller inkomsterna drastiskt.

– Statsskulden kommer att vĂ€xa mĂ€rkbart. Underskotten som andel av BNP kommer att vara stora. Men de kommer att vara mindre Ă€n de var under 90-talskrisen, tillĂ€gger han.

Han beskriver den svenska statsfinansiella beredskapen som god, med den lÀgsta statsskulden sedan 1970-talet.

Finansminister Magdalena Andersson (S) konstaterar att de senaste Ärens "sparande i ladorna" gett regeringen möjlighet att vidta kraftiga ÄtgÀrder.

NÄgot procenttal om hur hög statsskuld Sverige kan klara av vill hon inte sia om.

– Det Ă€r klart att det finns en smĂ€rtgrĂ€ns för hur mycket statsskulden kan öka. Sedan handlar det sĂ„ klart om hur lĂ„ngvarig och djup krisen blir för vad som Ă€r lĂ€mpligt för hur regeringen ska agera framöver, sĂ€ger hon.

TT: RiksgÀlden rÀknar med 213 miljarder i finanspolitiska ÄtgÀrder i Är. Behövs det Ànnu mer?

– Min senaste siffra var 240 miljarder och det Ă€r klart att korttidspermitteringen pĂ„ 100 miljarder Ă€r en vĂ€ldigt omfattande Ă„tgĂ€rd. Det Ă€r klart att det Ă€r vĂ€ldigt omfattande resurser som vi nu anvĂ€nder, sĂ€ger Andersson, som anser att det fortsatt Ă€r för tidigt att diskutera nĂ€r statsskulden Ă„terigen kan komma ner i nuvarande nivĂ„er.

Fakta: StödÄtgÀrder för 213 miljarder i prognosen

RiksgÀlden rÀknar med att finanspolitiska stödÄtgÀrder i Är uppgÄr till 213 miljarder kronor. Samtidigt innebÀr den kraftiga konjunkturnedgÄngen att skatteinkomsterna minskar kraftigt. JÀmfört med senast föregÄende prognos faller skatteintÀkterna i Är med 239 miljarder kronor och nÀsta Är med 4 miljarder, enligt RiksgÀldens prognos.

Årets upplĂ„ning med sĂ„ kallade nominella statsobligationer ökar till 97 miljarder, frĂ„n tidigare prognos pĂ„ 51 miljarder enligt RiksgĂ€ldens upplĂ„ningsplan. UpplĂ„ningen i statsskuldvĂ€xlar ökar till 220 miljarder, frĂ„n tidigare berĂ€kning pĂ„ 55 miljarder.

UpplÄningen i utlÀndsk valuta ökar ocksÄ kraftigt, upp till motsvarande 105 miljarder kronor frÄn tidigare berÀkning pÄ 59 miljarder.

Även upplĂ„ning med sĂ„ kallade realobligationer ökar, till 13 miljarder frĂ„n tidigare berĂ€kning pĂ„ 9 miljarder, enligt upplĂ„ningsplanen.

"I planen för 2020 ingÄr ocksÄ att emittera omkring 10 miljarder kronor i en ny 25-Ärig statsobligation och minst lika mycket i en grön obligation", skriver RiksgÀlden.

KÀlla: RiksgÀlden


Fakta: RÀknar med BNP-ras pÄ 6,5 procent

RiksgÀlden har i sina berÀkningar utgÄtt frÄn ett scenario dÀr Sveriges BNP faller med 6,5 procent i Är för att ÄterhÀmta sig med en tillvÀxt pÄ 4,5 procent 2021.

Arbetslösheten berÀknas öka till 10 procent i snitt i Är och fortsÀtta upp till 10,7 procent 2021. Statens budgetunderskott berÀknas till 5,8 procent av BNP i Är och 3,3 procent 2021.

I ett alternativt scenario rÀknar RiksgÀlden med ett BNP-ras pÄ 9,5 procent i Är, följt av en ÄterhÀmtning pÄ 1,5 procent 2021. DÄ vÀntas arbetslösheten lyfta till 11,5 procent i Är och 12,5 procent 2021.

Med detta scenario ser RiksgÀlden en ökad risk för konkurser och stora kreditförluster i bankerna, vilket i sin tur kan pÄverka kreditförsörjningen negativt.

"En sÄdan utveckling skulle sannolikt Ätföljas av ytterligare ekonomisk-politiska ÄtgÀrder för att stÀvja den negativa utvecklingen; bÄde i den reala ekonomin, i det finansiella systemet och pÄ de finansiella marknaderna", skriver RiksgÀlden.

KÀlla: RiksgÀlden

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!