ââFörst av allt mĂ„ste jag göra en sak klart: Vi har inte ingĂ„tt i nĂ„gon överenskommelse med Ryssland.
Det sÀger Taras Vysotskij, Ukrainas bitrÀdande jordbruksminister, pÄ lÀnk frÄn huvudstaden Kiev.
Han syftar till de separata, men identiska, avtal som via FN undertecknades av Ryssland och Ukraina i fredags.
Ăverenskommelsen lĂ„ter Ukraina exportera spannmĂ„l frĂ„n tre hamnar i omrĂ„det omkring Odessa. Mer Ă€n 20 miljoner ton spannmĂ„l Ă€r fast i Ukraina efter Rysslands invasion av landet, vilket drivit upp matpriser internationellt.
Enligt Vysotskij blev förhandlingar möjliga efter det att Ryssland dragit sig tillbaka frÄn nordvÀstra Svarta Havet, inklusive Ormön, som togs över tidigt i kriget.
ââRyssland har förlorat möjligheten att kontrollera den hĂ€r delen av Ukraina. DĂ€rför gick de med pĂ„ avtalet, sĂ€ger han.
"Litar inte pÄ dem"
I lördags â blott en dag efter att avtalen skrevs under â attackerades Odessa av ryska robotar. Turkiet uppgav inledningsvis att Ryssland pĂ„ lördagen försĂ€krat att man inte hade nĂ„got med attacken att göra. Men pĂ„ söndagen tog Kreml pĂ„ sig robotangreppet, och hĂ€vdade att man sĂ€nkt ett militĂ€rfartyg.
Vysotskij berĂ€ttar att varken silos eller fartyg som transporterar spannmĂ„l skadades i attacken â men att det var nĂ€ra. Han utesluter inte att spannmĂ„let var det tĂ€nkta mĂ„let för robotarna.
ââDet skedde i ett hamnomrĂ„de och allt Ă€r ganska nĂ€ra, runt hundra meter bort, sĂ€ger han.
Och den bitrÀdande jordbruksminister utesluter inte heller att fler attacker Àr att vÀnta mot hamnomrÄdet.
ââTyvĂ€rr Ă€r vi vana vid att Ryssland inte hĂ„ller sitt ord. Vi Ă€r i krig och litar inte pĂ„ dem. Men vi hoppas att vĂ„ra partners kan uppmana Ryssland att följa avtalet, sĂ€ger han.
SpannmÄlskaravan
Ukraina Àr en av vÀrldens största spannmÄlsexportörer. Landet stÄr för runt tio procent av vÀrldsexporten av korn och vete, och för nÀstan hÀlften av vÀrldens export av solrosolja.
Vissa lÀnder Àr direkt beroende av importer frÄn Ukraina. Landet stÄr bland annat för hÀlften av Tunisiens och Libyens veteimport. Vad gÀller Libanon Àr den siffran 81 procent.
SjÀlva exporten kommer att ske med hjÀlp av en "spannmÄlskaravan". För att förbereda sig för en attack mot kuststÀder har Ukraina placerat ut sjöminor vid kusten utanför hamnarna i Svarta Havet. En smal remsa kommer att minröjas dÀr fraktfartygen sedan kan ta sig ut, eskorterade av ett ledfartyg.
Enligt Vysotskij pÄverkar inte det sÀkerhetslÀget, och han ser ingen risk att Ryssland kartlÀgger transportlederna och sedan tar sig in via den minröjda remsan.
ââVĂ„r militĂ€r gör inte den bedömningen. Om nĂ„got Ă€ndĂ„ hĂ€nder sĂ„ kommer vĂ„r reaktion att vara snabb, sĂ€ger han.
Han poÀngterar samtidigt att inga militÀra skepp kommer att ingÄ i transporterna.
Röda linjer
Och exporterna kan pÄbörjas redan inom en vecka, tillÀgger han. Men det kommer endast att ske under begrÀnsade former: För att nÄ full kapacitet behöver Ukraina "stabila sÀkerhetsgarantier", vilket enligt Vysotskij kan ta upp till tvÄ mÄnader.
TidsgrÀnsen pÄ överenskommelsen Àr satt till 120 dagar, och det kan sedan förlÀngas i lika lÄng tid om bÄda parter önskar det. Vysotskij hoppas att avtalet kan genomföras, men Àr ocksÄ tydlig med att det finns grÀnser frÄn Ukrainas sida.
ââVĂ„r röda linje Ă€r att de inte fĂ„r skada besĂ€ttningarna pĂ„ de civila fartygen. Deras â och skeppens â sĂ€kerhet mĂ„ste garanteras, sĂ€ger han.
TT: Finns det nÄgot utrymme att sluta avtal direkt med Ryssland?
ââNej. Jag kan bara svara för jordbruksrelaterade frĂ„gor, men dĂ€r finns ingen möjlighet sĂ„ lĂ€nge kriget pĂ„gĂ„r.