ââDet stĂ„r i kontrakten att Tokyo inte har rĂ€tt att sĂ€ga upp OS. Det kan bara den internationella olympiska kommittĂ©n, IOK, göra, sĂ€ger han.
IOK har miljardkontrakt med en rad TV-bolag.
ââIOK vet att Tokyo-OS blir en dyr affĂ€r för Japan, men struntar i det för att skydda sin egen ekonomi.
IOK betalar ingen skatt i Japan, pÄpekar Olof Lund. Pengarna tas hem till Schweiz dÀr IOK rÀknas som en ideell organisation som slipper skatt.
Dubbelt sÄ dyrt
Pandemin gör att OS blir dyrare Àn berÀknat för Japan. Cirka 125 miljarder kronor, gÄr kalaset pÄ enligt organisationens senaste budgetversion -- dubbelt sÄ mycket som i första versionen. Tokyos olympiska kommitté rÀknar med intÀkter pÄ ungefÀr en tredjedel, cirka 60 miljarder kronor.
Men enligt affÀrstidningen The Wall Street Journal ligger kostnaden snarare pÄ cirka 170 miljarder kronor.
Till det kommer kostnader för smittskydd för cirka 8 miljarder kronor. Och uteblivna biljettintÀkter för cirka 7 miljarder kronor. Att skjuta upp OS ett Är gick pÄ cirka 25 miljarder kronor, enligt nyhetsbyrÄn Reuters. Det blir 40 miljarder kronor extra pÄ grund av pandemin, vilket skattebetalarna fÄr stÄ för. Dessutom försvinner en lÄng rad svÄrberÀknade miljarder i utebliven turism.
Summa summarum en förlust pÄ 150 miljarder kronor.
NĂ€rmast naturkatastrof
Olof Lundh tycker att man ekonomiskt sett kan jÀmföra OS med en naturkatastrof.
ââDet Ă€r ingen slump att lĂ€nder som Ă€r demokratier ofta avstĂ„r frĂ„n att söka OS eftersom medborgarna dĂ€r fĂ„r sĂ€ga vad de tycker om en OS-ansökan.
Stora sportevenemang brukar motiveras med att handeln och turismen ökar och att en stads varumÀrke stÀrks.
ââ- Det stĂ€mde faktiskt pĂ„ London-OS. Men i mĂ„nga fall Ă€r de effekterna kraftigt överdrivna â det blir ingen ökad turism, det visar forskningen, sĂ€ger Tommy Andersson, professor i företagsekonomi.
Folk som ser sport pÄ TV minns nÀmligen oftast inte var evenemangen har Àgt rum, enligt flera studier. Enda rimliga argumentet för OS Àr att det Àr en fest, enligt Tommy Andersson.
ââFester kostar och de kan vara vĂ€rda priset. Men tyvĂ€rr hindrar ju pandemin japanerna bĂ„de frĂ„n att besöka tĂ€vlingarna och eventuella kringevenemang som kunnat hĂ„llas.
Hur Tokyos och Japans varumÀrke pÄverkas av pandemi-OS Àr det ingen som vet.
Hoppa av
ââTanken var att visa att Japan Ă€r tillbaka tio Ă„r efter kĂ€rnkraftsolyckan i Fukushima, att göra ett bra intryck pĂ„ turister och pĂ„ vĂ€rlden och att det skulle hĂ„llas toppmöten med utlĂ€ndska ledare pĂ„ besök. Allt det dĂ€r Ă€r borta nu, sĂ€ger Paul O'Shea, som forskar om Ăstasien pĂ„ Lunds universitet och sjĂ€lv bott i Japan i flera Ă„r.
Den japanska regeringen hade troligen inte hoppat av spelen ens om den kunnat, men den internationella olympiska kommittén IOK har inte gett den nÄgot val heller, sÀger han.
ââDet handlar bara om pengar för IOK.
En stor majoritet av japanerna, upp emot 80 procent, Àr emot spelen, enligt en opinionsundersökning av tidningen Asahi Shimbun, och biljÀtten Toyota har valt att inte visa reklam i tv under spelen. I andra lÀnder skulle det blivit stora gatuprotester, men demonstrationer Àr ovanliga i Japan, enligt Paul O'Shea.
ââMĂ„nga biter ihop och tĂ€nker att man fĂ„r vĂ€l försöka klara av detta sĂ„ bra det gĂ„r. Att spelen blir av utan att mĂ„nga idrottare blir smittade Ă€r det bĂ€sta japanerna kan hoppas pĂ„ nu.