I tvÄ veckor har Kinas ekonomiska centrum Shanghai varit nedstÀngt efter en ökad smittspridning. NedstÀngningens effekter blev brutalt kÀnnbara nÀr 477 fartyg blev tvungna att köa utanför Kinas östra kust för att kunna ta sig in i hamnarna under mÄndagen.
Anledningen: Hamnarbetare saknas i hamnen för att ta hand om skeppen nÀr de ska lastas och lossas, skriver nyhetsbyrÄn Bloomberg.
NÀstan hÀlften av dessa fartyg, 222 stycken, köade utanför Shanghais hamn.
ââShanghai kan man kalla vĂ€rldens fabrik, vilket gör att detta fĂ„r en jĂ€ttestor pĂ„verkan. SjĂ€lva omsĂ€ttningstiden blir mycket lĂ€ngre, fartyg blir försenade och tappar sina slottider. NĂ€r det blir sĂ„dana störningar i systemet pĂ„verkar det ocksĂ„ övriga hamnar, i Europa som i Nordamerika, sĂ€ger Fredrik Hermansson, vd pĂ„ logistikföretaget Greencarrier Liner Agency.
I Shanghai finns, förutom stadens viktiga hamn, ocksÄ den kinesiska börsen och viktiga fabriker som tillverkar till exempel bilar och telefoner. Bland annat Tesla har en fabrik i Shanghai, vilken har varit stÀngd sedan i slutet pÄ mars.
Efter tidigare pandemirelaterade produktionsstörningar i Kina gick Tesla ut med att exporten frÄn Shanghai-fabriken landade pÄ endast 60 bilar i mars, skriver Bloomberg. Hur aprilsiffrorna kommer att se ut vÀntar vÀrlden pÄ med spÀnning.
"Ett hot i nÀrtid"
Situationen sÄg ut att ljusna i början av Äret för de globala vÀrdekedjorna, enligt Robert Bergqvist, seniorekonom pÄ SEB. NÄgot som snabbt tog en vÀndning efter att kriget i Ukraina bröt ut, som har bidragit till leveransstörningar för livsmedel, metaller och energi. NÀr smittspridningen tog fart i Kina igen infördes omfattande nedstÀngningar i flera av landets miljonstÀder.
ââKinas nolltolerans har varit som ett spöke över de globala vĂ€rdekedjorna nĂ€r Kina Ă€r vĂ€rldens nĂ€st största ekonomi. Hamnarna Ă€r enormt viktiga för att skeppa varor till och frĂ„n Kina. Det vi ser nu Ă€r ett stort hot i nĂ€rtid för det globala logistiksystemet och mĂ„nga företags vĂ€rdekedjor, sĂ€ger Robert Bergqvist.
Med Kinas framstÄende position inom vÀrldshandeln kan situationen inte helt ovÀntat leda till lÀngre leveranstider.
ââNĂ€r mĂ„nga fartyg kan bli liggande utanför Shanghai finns risken dĂ„ ocksĂ„ att fartygen hoppar över Shanghai för att kunna nĂ„ sitt tidsschema och tappar dĂ„ lasten som blir stĂ„ende i Kina. Man har inte rĂ„d med att vĂ€nta, sĂ€ger Fredrik Hermansson.
Ănnu högre inflation
En konsekvens kan dÄ bli att man inte fÄr med sig containers enligt plan, vilket dÄ ocksÄ kan pÄverka exporten pÄ sikt, fortsÀtter Fredrik Hermansson.
Det kinesiska hamnstoppet kan ocksÄ fÄ stora konsekvenser för vÀrldsekonomin, spÄr Robert Bergqvist, som sÀger att de nÀrmsta mÄnaderna Àr ett oroande frÄgetecken.
ââDen tydligaste effekten Ă€r högre kostnader för företagen. FrĂ„gan Ă€r dĂ€remot hur företagen kommer att hantera de högre kostnaderna. Om man för de vidare mot kund innebĂ€r det en Ă€nnu högre inflation vilket i sin tur pressar tillbaka hushĂ„llens köpkraft. NĂ„got som dĂ„ sĂ€nker den ekonomiska tillvĂ€xten.
ââSamtidigt sĂ„ ser vi att konjunkturen mattas av vilket kanske gör att företag inte kan höja priserna. Effekten kan dĂ„ bli att det slĂ„r mot företagens lönsamhet. Om man tittar framĂ„t kan det bli en utmaning för börsen, fortsĂ€tter Robert Bergqvist.
Kan bli dyrt för Kina
NedstÀngningen i Shanghai Àr den mest omfattande som landet har haft under tvÄ Ärs tid. Under de tvÄ veckorna som nedstÀngningen har varat har leveranstiderna för halvledare redan blivit lÀngre, uppger Johanna Chua, chefsekonom för Asien vid Citigroup för Financial Times.
Om Kina fortsÀtter med att införa Äterkommande nedstÀngningar kan det bli kostsamt för landet sjÀlvt, och Àven för resten av vÀrlden.
ââFrĂ„n Pekings sida försöker man att stötta den ekonomiska tillvĂ€xten men privat konsumtion kommer att hĂ€mmas om man inte kan vara ute och konsumera, sĂ€ger Robert Bergqvist.
ââDet kan ocksĂ„ tvinga företag att se sig om efter andra importkĂ€llor. Kina kommer att göra vad man kan för att upprĂ€tthĂ„lla sin produktion men pĂ„ kort sikt Ă€r det ett problem och det finns risk för att man Ă€ventyrar sitt rykte, menar Fredrik Hermansson.