Upptakten inför bokslutet har varit sĂ€msta möjliga. I onsdags kom norska storbanken DNB med en sĂ€nkt riktkurs och en analys om att en företagsrekonstruktion Ă€r oundviklig â annars kan det bli konkurs. Detta fick aktien att rasa 21 procent och det faktum att rapporten nu tidigarelĂ€ggs ses ocksĂ„ som ett illavarslande tecken.
Jacob Pedersen, analytiker hos Sydbank som ocksÄ bevakar bolaget gör bedömningen att en förlust före skatt pÄ 1,9 miljarder svenska kronor vÀntas pÄ tisdag, nÀstan lika illa som samma period 2021 (förlust pÄ 2,05 miljarder kronor).
Omikron pÄverkar
Bakom ligger det minskade resandet under kvartalet pÄ grund av pandemin samtidigt som valutakursmotvind sÀnker resultatet.
I prognosen lyfter Sydbank behovet av att vd:n Ankko van der Werff ska presentera strategiska initiativ och att man behöver göra en genomsyn av bolagets kapitalstruktur.
Det Àr dock knappast första gÄngen som tumskruvarna dras Ät kring det skandinaviska flygbolaget grundat efter andra vÀrldskriget. 2011 skrev affÀrsjournalisten Richard Björnelid boken "SAS: om konsten att sÀnka ett flygbolag" om bolaget han dÄ hade bevakat under mÄnga Ärs tid.
ââAvregleringen av flygmarknaden blev en vattendelare för SAS precis som för sĂ„ mĂ„nga andra flygbolag. Det var som en gammal vĂ€rld mötte ny. Tidigare hade de varit nationella kronjuveler, flygbolagen företrĂ€dde sina lĂ€nder och var som flygande ambassader, sĂ€ger han till TT.
Innan dess, pÄ 80-talet, upplevde SAS sina glansÄr. Under Jan Carlzon inriktade man sig mot den köpstarka gruppen affÀrsresenÀrer som fick fylla motsvarigheten till businessclass. Det skulle vara femstjÀrnig service och klass hos bolaget, personalens drÀkter designades av Calvin Klein, en dygnet runt-öppen bokningsservice fanns till hands och 1983 utsÄgs SAS till à rets flygbolag.
Efter att avregleringen av flygindustrin inleddes i slutet av 80-talet för att trÀda i kraft i Sverige 1992 kom dock helt plötsligt nya aktörer in och förÀndrade spelplanen. Medan SAS kunnat ta flera tusen kronor för en biljett mellan Stockholm och London pressade bolag som Ryanair ned priserna under en tusenlapp och drog med sig hela branschen. Ett SAS med stora tunga externa kostnader och konflikter med fackförbund var nu rejÀlt utsatta.
ââSAS underskattade lĂ„gprisbolagens kraft i Europa, trots varningssignalerna frĂ„n Nordamerika dĂ€r avregleringen skett redan pĂ„ 1980-talet. Sedan var SAS lite för litet för att kunna dra nytta av kontinentaltrafiken till Nordamerika och Asien, konstaterar Richard Björnelid.
90-talskrisen har följts av andra. Det har varit terrorattacken mot World Trade Center 11 september 2001, en misslyckad lĂ„gprissatsning under namnet Snowflake, finanskrisen 2008â09 och framförallt 2012. DĂ„ var bolaget pĂ„ konkursens rand och i en intervju efterĂ„t sade Jacob Wallenberg att man vid ett tillfĂ€lle hade "cash för tio dagar" och en konkursadvokat i styrelserummet.
Pandemin â den vĂ€rsta krisen
Ingen av dessa kriser har kunnat jÀmföras med situationen under pandemin som tvingat Àgarna, lÀs den svenska och danska staten att skjuta till över nio miljarder kronor samt ytterligare kapital frÄn Wallenbergstiftelserna, totalt 14 miljarder.
En given frÄga frÄn aktiemarknaden till nya vd:n, Ankko van der Werff: hur lÀnge rÀcker egentligen kassan hos SAS?
Richard Björnelid konstaterar att av alla kriser bolaget genomlidit har pandemin varit exceptionell och ingen Ànnu vet hur resandet kommer att förÀndras i framtiden:
ââMycket av affĂ€rsresandet tror jag kommer att repa sig, Ă€ven om företag och det offentliga kanske drar ner en del, men SAS har fortfarande ett för högt kostnadslĂ€ge att brottas med. Man kan sĂ€ga att det ska fan vara flygbolagsdirektör i dagens lĂ€ge.