Konstmarknaden blomstrar under pandemin. MĂ„nga hushĂ„ll har fĂ„tt mer pengar att röra sig med, inte minst de rika â som stĂ„r för de dyrbara konstinköpen.
ââMarknaden Ă€r jĂ€ttehet. Folk har gott om pengar och man har bytt upp sig till större boenden och helt plötsligt finns fler vĂ€ggar att fylla. Man kanske vill sprida sina olika penninginnehav. DĂ„ Ă€r konst absolut ett sĂ€tt att göra det, sĂ€ger Victoria Svederberg, chef för konstavdelningen vid Stockholms auktionsverk, men tillĂ€gger:
ââMan ska helst inte köpa konst som en investering, hĂ€r finns i stĂ€llet andra mjuka vĂ€rden.
Att investera i konst som ett alternativ till aktier och enbart för att tjÀna pengar vÀnder sig fler konstkÀnnare emot.
ââDet ses som lite fult att göra det, summerar Erik Wikberg, doktor i ekonomi vid Handelshögskolan, som forskat om konsttrender.
Han konstaterar att Ă„sikten att konst bör köpas med hjĂ€rtat och inte utifrĂ„n ekonomisk vinning Ă€r utbredd. DĂ€remot Ă€r priset inte oviktigt. Dels anses det spegla konstnĂ€rlig kvalitet, dels â givet att konstverket ökar i vĂ€rde över tid â Ă€r det ett slags betyg pĂ„ att köparen haft nĂ€sa för vad som Ă€r kvalitativ konst.
Riskfyllt
Men att investera i konst Àr riskfyllt. Historiskt har prisutvecklingen generellt varit god, men det gÀller inte all konst. Vissa typer 1800-talsmÄleri sÀljs i dag för en tiondel av tidigare pris.
ââFolk tycker det Ă€r mossig konst, den gör sig inte sĂ„ bra i moderna hem, sĂ€ger Victoria Svederberg.
Men efterfrĂ„gan Ă€r stark pĂ„ andra svenska mĂ„lningar som tillkom i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Nyligen fick försĂ€ljningen av en Anders Zorn-mĂ„lning stor uppmĂ€rksamhet, nĂ€r den gick under klubban för drygt 35 miljoner kronor â svenskt rekord.
ââDet visar att priset och ekonomin inte Ă€r helt oviktigt, sĂ€ger Erik Wikberg.
Det höga priset Àr heller ingen slump, dÄ tavlan kvalar in under den typ av verk som anses vÀrdefulla, enligt Andreas Rydén, konstspecialist vid Bukowskis.
ââDet Ă€r vĂ€ldokumenterade kĂ€nda verk, som ocksĂ„ har alla de kvaliteter vad gĂ€ller datering, tekniskt utförande och motiv som marknaden söker och definierar som toppverk, sĂ€ger han.
Victoria Svederberg inflikar att det Àr just den hÀr typen av verk som en person med pengar men utan kunskap om konst bör köpa, i frÄga om trygga förvÀrv.
Samtidskonst trendkÀnslig
NÀr det handlar om vad som sÀljer och inte pekar forskning pÄ att ljusa fÀrger generellt gÄr bÀttre Àn mörka, och portrÀtt av barn och unga gÄr bÀttre Àn portrÀtt av Àldre.
ââOch de som hĂ„ller pĂ„ med jakt föredrar bilder pĂ„ jaktbyten, man köper inte en tavla pĂ„ en ko, dĂ„ vill man hellre ha rĂ€var, sĂ€ger Erik Wikberg.
NÀr det gÀller samtidskonst kan medietrender ocksÄ bidra till att hajpa. Ett exempel Àr den vÀrmlÀndske akvarellisten Lars Lerin, som de senaste Ären blivit allmÀnt kÀnd genom film- och tv-medverkan. Men inom samtidskonst Àr trender generellt svÄra att förutspÄ och galleristerna blir dÀrför viktiga.
ââMycket bygger pĂ„ att man gör en utstĂ€llning med en konstnĂ€r och sedan Ă€r förhoppningen att konstnĂ€ren ska ha etablerats ytterligare â dĂ„ kommer priserna att gĂ„ upp, sĂ€ger Erik Wikberg.
Dramaturgin kring konstens pris har vuxit sig starkare genom Ären, nÄgot som bland annat tv-program som Antikrundan och internet banat vÀg för.
ââDet har blivit lĂ€ttare att fĂ„ tillgĂ„ng till konstpriser och att jĂ€mföra, sĂ€ger Erik Wikberg.
NFT:er
Teknikutvecklingen fĂ€rgar ocksĂ„ av sig pĂ„ köpmönstret â det Ă€r nu mera full möjligt att sitta i princip var som helst i vĂ€rlden och delta i konstauktioner.
ââVĂ€rlden Ă€r mycket mindre nu Ă€n för 15-20 Ă„r sedan, sĂ€ger Andreas RydĂ©n vid Bukowskis, och understryker att det internationella intresset för skandinavisk konst ökat enormt under det senaste decenniet.
Ett förhĂ„llandevis nytt koncept som nu ocksĂ„ letat sig in pĂ„ auktionshusen Ă€r sĂ„ kallade NFT:er (non-fungible tokens) â Ă€ven kallat kryptokonst, som bygger pĂ„ blockkedjeteknik.
I mitten av december sĂ„ldes NFT:er för första gĂ„ngen vid Stockholms auktionsverk. De Ă„tta verk som gick under klubban var sĂ„ kallade "skins" â unika grafiska uppgraderingar för spelare i datorspelet counterstrike â som designats av kĂ€nda spelare.
ââDet var helt andra typer av köpare Ă€n vad som normalt Ă€r med pĂ„ auktioner, konstaterar Victoria Svederberg.
Priserna var nÄgot blygsamma, i storleksordningen 10 000-20 000 kronor per objekt, och lÄngt ifrÄn de mÄngmiljonsummor som fÄtt rubriker det gÄngna Äret dÄ NFT-fenomenet omrapporterats.
"Handlar om kvalitet"
Marcus Kinge, konstspecialist vid Bukowskis, menar att det Àr för tidigt att sÀga hur NFT:er kommer att pÄverka konstmarknaden, men pÄpekar att de höga priserna delvis kan förstÄs som nyhetens behag.
ââNĂ€r det gĂ€ller sjĂ€lva konsten som sĂ„dan sĂ„ tror jag att marknaden kommer att lugna ner sig lite.
TT: Hur kommer det sig att folk köper sÄdant hÀr, Àr det i rent investeringssyfte?
ââJag tror det finns bĂ„de och, men ser man till klassiskt konst och marknaden sĂ„ Ă€r de hĂ€r summorna Ă€ndĂ„ en relativt ny företeelse, sĂ€ger Marcus Kinge.
I konstkonceptet ligger en inneboende drift att söka sig efter ny teknik för utmana grÀnserna och finna nya uttryck, menar Marcus Kinge och understryker att NFT:er bör ses som ett tillÀgg till den befintliga konstscenen, snarare Àn att de kommer att ersÀtta nÄgot.
ââI slutĂ€ndan handlar det Ă€ndĂ„ om kvalitet. Ett intressant verk av en etablerad konstnĂ€r vinner i slutĂ€ndan.